Adverteren op Facebook: Handige Tools

Dit hoofdstuk geeft een overzicht van enkele ontzettende handige tools die je helpen om meer resultaat te boeken als je adverteert op Facebook.

Als je deze hele handleiding over adverteren op Facebook leest, kan ik me voorstellen dat alle opties en mogelijkheden overweldigend kunnen overkomen. Gelukkig zijn er verschillende zeer handige tools die je kunnen helpen bij het adverteren op Facebook. De in dit hoofdstuk beschreven tools helpen je om je doelgroep haarscherp vast te stellen, meer inzicht te verkrijgen, je tijd besparen en het optimaliseren van je campagnes zodat je meer resultaat behaalt.

 

  1. Power Editor
  2. The Next Ad
  3. Audience Insights
  4. Text Overlay Tool
  5. Pixel Helper
  6. Business Manager
  7. Canva

 

#1. Power Editor

 

Als je serieus wilt beginnen met adverteren op Facebook is het aan te raden om gebruik te maken van de Power Editor. Dit is een gratis Google Chrome extensie en dus alleen te gebruiken in de browser Google Chrome op een dekstop. Je vindt een link naar Power Editor ook in het hoofmenu van je advertentiebeheer.

 

 

Met de Power Editor is het mogelijk om:

 

  • Gemakkelijke (grote hoeveelheden) campagnes en advertenties te creëren.
  • Gemakkelijk custom audiences en lookalike audiences aan te maken.
  • Op grote schaal wijzigingen door te voeren in de advertentiecampagnes.

 

Het gebruik van Power Editor boven de standaard advertentiebeheer levert een flinke tijdsbesparing, meer mogelijkheden en geeft beter inzicht in de resultaten van de campagnes.

  

#2. Audience Insights

 

Audience Insights is een tool van Facebook die gedetailleerd inzicht geeft in geselecteerde doelgroepen. Dit kan je hele waardevolle informatie geven over bijvoorbeeld jouw fans, de gebruikers uit een custom audience of interessante klantensegmenten.

 

 

Welke inzichten kan Audience Insights je geven?

 

Als je voor het eerst op Audience Insights komt, kan je aangeven of je insights wilt ontvangen van alle Facebookgebruikers, de fans van jouw pagina, of aangepaste doelgroepen. Vervolgens kan je jouw doelgroep specificeren door verschillende variabelen in te voeren aan de linkerkant

 

1. Locatie: standaard staat als land Verenigde Staten ingesteld maar dit kan je eenvoudig aanpassen naar Nederland

 

2. Interesses: wil je een doelgroep met bepaalde interesses analyseren? Vul deze dan hier in. Naast algemene interesses zijn veel grote pagina’s ook als specifieke interesses beschikbaar, dus je kunt hiermee ook fans van bepaalde pagina’s analyseren, ook als je hiervan geen beheerder bent

 

3. Connecties: hier kan je de door jouw beheerde pagina’s invullen om de fans van deze pagina te analyseren.

 

4. Geavanceerd: hier kan je een selectie maken uit alle door jou gedefinieerde doelgroepen

 

5. Pagina-vind-ik-leuks: dit tabblad geeft zeer waardevolle informatie over de pagina’s die de door jou gekozen doelgroep leuk vindt (zeer bruikbare info om de targeting van jouw advertenties te verfijnen)

 

De gespecificeerde doelgroepen in Audience Insights kan je ook gelijk opslaan zodat je deze kan selecteren tijdens het opzetten van je campagnes

 

#3. Text Overlay Tool

 

Facebook 20 procent tekst advertentie
Afbeeldingen die als advertentie in het nieuwsoverzicht verschijnen mogen teveel tekst bevatten want anders ontvangen ze minder bereik. Deze regel heeft Facebook in het leven geroepen om te voorkomen dat er advertenties vol met schreeuwerige teksten op Facebook verschijnen. Om te voorkomen dat jouw advertenties te veel tekst bevatten en dus minder bereik krijgen, heeft Facebook een handige tool: de Text Overlay Tool. Als je jouw afbeeldingen uploadt kan je bij een 5x5 rooster aangeven welke blokken tekst bevatten.

 

#4. FB Pixel Helper

 

Als je gebruikt wilt maken van website retargeting en conversietracking is het noodzakelijk om een pixel op (een deel van) je website te plaatsen. Om te controleren dat deze goed is geïmplementeerd kan je gebruik maken van de FB Pixel Helper, een gratis Chrome plugin. Na het installeren van de Pixel Helper zie je bij het bezoeken van een website gelijk of er Facebook pixels zijn geplaatst en of deze correct werken. Wanneer er een Facebook pixel is geinstalleerd dan wordt het icoontje blauw en geeft het aan hoeveel pixels er zijn gevonden. Als er geen pixels zijn gevonden dan blijft het icoontje grijs. Mocht er wel een pixel worden aangetroffen maar niet juist laden, dan geeft de plugin gelijk aan hoe je dit probleem kan oplossen.
FB Pixel Helper
Tip: Naast het controleren van je eigen pixels is dit ook een hele simpele manier om te achterhalen of bijvoorbeeld bepaalde concurrenten Facebook retargeting inzetten of gebruik maken van conversie tracking.

 

#5. Business Manager

 


Werk je voor een groot merk waar veel mensen betrokken zijn bij de Facebook-pagina of voor een bureau dat voor meerdere klanten advertentiecampagnes en pagina’s op Facebook beheert? Dan is het aan te raden om te werken met Facebook Business Manager (bedrijfsmanager). Deze tool laat je alle verschillende accounts, apps en pagina’s beheren op één plek in een overzichtelijke interface. En dat geeft meer inzicht, meer controle en bespaart heel wat tijd. Ook is het werken met Business Manager om privé en zakelijk Facebook-gebruik goed gescheiden te houden want Business Manager maakt het o.a. mogelijk om Facebook gebruikers toegang te geven zonder dat je vrienden hoeft te zijn. Het opzetten van de Business Manager is heel eenvoudig hier te doen maar kom je er toch niet dan vind je hier een uitgebreide gids.

 

#6. Canva

 

Canva Design Tool

 

Geen designer? Geen nood. Canva makes design simple for everyone. Deze gratis tool is zeer handig in gebruik en je maakt binnen enkele minuten een professioneel ogende graphic die je kunt gebruiken in je presentaties, Facebook-berichten, als omslagfoto voor je Facebook- en Twitter-account maar ook voor al je Facebook-advertenties. Je kan je eigen afbeeldingen uploaden en die gemakkelijk verfraaien met allerlei effecten. Om je op weg te helpen heeft Canva heeft ook honderden templates die je kan gebruiken en het resultaat gemakkelijk downloaden. Zo zien de afbeeldingen die gebruikt er professioneel uit en hebben ze gelijk de juiste formaten.

 

Inhoud van deze handleiding

Deze handleiding geeft antwoord op een aantal veel gestelde vragen over adverteren op Facebook.

Wil je meer resultaat met Facebook advertising?

Schrijf je vandaag nog in voor een van onze trainingen.