Facebook Account & Campagnestructuur

Advertentieaccounts bestaan uit campagnes, advertentiesets en advertenties. In dit hoofdstuk worden deze begrippen duidelijk uitgelegd. Ook lees je best practices en tips hoe je het beste jouw campagnes kan structureren.

Een Facebook-advertentieaccount bestaat uit drie lagen: campagnes, advertentiesets en advertenties.

  • Campagnes: Per campagne dien je één doel (website kliks, app installs, nieuwe fans etc.) te kiezen. Onder de campagnes kunnen verschillende ad sets hangen.
  • Advertentiesets: Deze kan bestaan uit meerdere advertenties. Op dit niveau stel je budget, biedwijze, looptijd, plaatsingen (waar verschijnen de advertenties?) en de precieze targeting in.
  • Advertenties: Een advertentieset bestaat uit één of meerdere advertenties. Op advertentieniveau bepaal je de inhoud van de advertenties qua afbeelding, titels en tekst.

5 tips voor een goede account en campagnestructuur

Hier volgen enkele zeer belangrijke tips voor een account- en campagnestructuur voor een optimaal overzicht en de beste resultaten.

#1. Werk per klant met een apart account

Beheer je advertentiecampagnes voor meerdere klanten (bijvoorbeeld als bureau)? Het is dan sterk aan te raden om per klant met een apart advertentieaccount te werken. Dat kan gemakkelijk met de Business Manager (zie Hoofdstuk 8: Tools) en het heeft meerdere voordelen.

  • Gemakkelijk switchen tussen accounts: Je hoeft niet bang te zijn dat je iedere keer apart moet inloggen om te wisselen tussen accounts. Je kan in de Business Manager gemakkelijk switchen tussen de accounts waar je toegang tot hebt.
  • Betaalwijze: Wil je als bureau niet alle advertentiebudgetten voorschieten? Laat dan de klant zijn of haar betaalmethode (creditcard, factuur etc.) toevoegen aan het account. Zo betalen ze hun kosten zelf direct aan Facebook. Als je als bureau zelf de budgetten beheert en voorschiet kan je per account zelf de betaalmethode en gegevens invullen.
  • Transparantie & overzicht: als je met een apart account per klant werkt kan je jouw klanten toegang geven tot het account. Zo kunnen ze precies zien wat er gebeurt en wat er is besteed. Als je in een account campagnes onderhoudt voor meerdere klanten dan kunnen alle klanten bij elkaars campagnes meekijken, iets wat je waarschijnlijk niet wilt. Deze transparantie vergroot het vertrouwen van je klant in je.
  • Train de klant: je kunt de klant trainen hoe ze zelf hun campagnes opzetten en beheren. Soms kan het niet uit om campagnes te laten beheren door een externe consultant en is het makkelijker om de klant toegang te geven tot het account, zodat ze zelf campagnes kunnen opzetten beheren. Jij houdt als consultant dan tijd over om je met strategischere zaken bezig te houden en zo je toegevoegde waarde op lange termijn te verzekeren.
  • Efficiëntie: wil je snel weten wat je besteed hebt per klant in een bepaalde periode? Draai een rapport uit voor het gehele account en je weet het. Je hoeft niks meer te filteren in Excel, alle campagnes zijn namelijk van dezelfde klant. Dit bespaart veel tijd.

#2. Maak verschillende advertentiesets per doelgroep

Als je verschillende doelgroepen wilt bereiken is het aan te raden om deze apart te targeten zodat je goed kan analyseren welke doelgroep het beste presteert. Daarom is het aan te raden om per doelgroep een advertentieset te maken. Voor een conversiecampagne zijn voor de hand liggende doelgroepen bijvoorbeeld :

  • Jouw fans
  • Retargeting van jouw websitebezoekers
  • Custom Audiences van je nieuwsbriefabonnees of klantenbestand
  • Lookalikes van je Custom Audiences
  • Gebruikers met specifieke interesses, functietitels of werkgevers

Zie Hoofdstuk 4: Targetingopties voor een compleet overzicht van de verschillende doelgroepen die je kan targeten.

#3. Cluster je interesses per advertentieset

Als je je richt op veel verschillende interesses; probeer dan de verschillende interesses zoveel mogelijk te clusteren. Zie hieronder een voorbeeld waarbij de interesses zijn geclusterd rondom Google AdWords (ad set 1), Facebook advertising (ad set 2) en Online marketing en advertising (ad set 3). Zo krijg je gemakkelijk inzage welke interesses het beste presteren.
Ad Sets Facebook

#4. Maak verschillende ad sets per plaatsing

Maak gebruik van verschillende ad sets per plaatsing (dekstop nieuwsoverzicht, desktop rechterzijde en mobiel nieuwsoverzicht) zodat je gemakkelijk je advertenties, budgetten en biedingen kan optimaliseren per plaatsing. Er zitten vaak zeer grote verschillen in de prestaties tussen de plaatsing; zo is de Cost per Fan op mobiel vrijwel altijd lager dan op desktop. Door met specifieke ad sets per plaatsing te werken zie je dat in één oogopslag en kan je gemakkelijk de andere plaatsingen pauzeren en je budget verschuiven naar de best presterende plaatsing en ad set.

Ook ligt de frequentie van advertenties aan de rechterzijde veel hoger dan in het nieuwsoverzicht. Een hoge frequentie hangt vaak nauw samen met de relevantiescore (zie Hoofdstuk 5: Bieden). Als je met een ad set per plaatsing werkt kan je dit gemakkelijk monitoren.

Als je werkt met advertentiesets per plaatsing (mobiel, desktop, en rechterzijde), kan je de frequentie (gemiddeld aantal keer dat een gebruiker je advertentie heeft gezien) ook goed in de gaten kunt houden. Zoals aangegeven in hoofdstuk 5 is frequentie van grote invloed op de prestaties van je advertenties. Aan de rechterkant mag de frequentie veel hoger zijn dan in het nieuwsoverzicht. Zodra de frequentie te hoog wordt, daalt de relevantiescore, de CTR en stijgt de CPC. Hou als maximum frequentie in het nieuwsoverzicht 3 tot 5 in totaal aan en voor de rechterkant 8 tot 10.

In de Power Editor kan je gemakkelijk advertentiesets dupliceren en de plaatsing aanpassen zodat je snel verschillende ad sets per plaatsing hebt (zie Hoofdstuk 8: Tools voor meer handige Facebook tools).

#5. Test verschillende afbeeldingen per ad set

Afbeeldingen hebben van de elementen uit advertenties de meeste invloed op de resultaten. Test daarom verschillende afbeeldingen met dezelfde tekst en titel per advertentieset. Vervolgens pauzeer je de slechts presterende en kan je de titels, teksten testen en indien gewenst nieuwe afbeeldingen toevoegen om te testen.
Afbeeldingen Facebook Ads
Nu je weet hoe je een goede advertentie- en campagnestructuur maakt is het tijd om alle voorgaande besproken onderdelen samen te voegen in een stappenplan per fase: Audience, Engagement, Conversion. Dat wordt besproken in het volgende hoofdstuk.

Inhoud van deze handleiding

Deze handleiding geeft antwoord op een aantal veel gestelde vragen over adverteren op Facebook.

Wil je meer resultaat met Facebook advertising?

Schrijf je vandaag nog in voor één van onze trainingen.