Welke verschillende Facebook-advertenties zijn er?

In dit hoofdstuk tref je een compleet en actueel overzicht van alle verschillende soorten Facebook-advertenties inclusief afmetingen en voorbeelden.

Facebook biedt verschillende advertentievormen aan. In dit hoofdstuk worden ze stuk voor stuk toegelicht met voorbeelden en meer details.

De 12 verschillende advertentievormen

Facebook kent 12 verschillende soorten advertenties:

1. Page Like Ads
2. Link Ads
3. Carousel Ads
4. Dynamic Product Ads
5. Photo Ads
6. Video Ads
7. Text Ads
8. Lead Ads
9. Offer Ads
10. Event Ads
11. Mobile App Ads
12. Desktop App Ads

#1: Page Like Ads

Page Like Ads zijn advertenties die als doel hebben om meer likes (fans) voor je pagina te krijgen. Ze bestaan uit een afbeelding, titel en een like-knop waarmee gebruikers meteen jouw pagina kunnen liken. Page Like Ads verschijnen zowel op mobiel als desktop.

Facebook Vind ik leuk advertentie

#2: Link Ads

Is verkeer genereren naar jouw website jouw doel? Zet dan Link Ads in. Deze advertenties bestaan uit een beschrijving, linkfoto, linktitel, linkbeschrijving en een optionele Call to Action button zoals ‘Shop Now’, ‘Sign Up’ of ‘Learn More’. Ook bevat de advertentie een Like button als deze vertoond wordt in het nieuwsoverzicht aan niet-fans.
Facebook Link Ad
Link Ads verschijnen zowel in het nieuwsoverzicht als aan de rechterzijde op desktop. Link Ads die in het nieuwsoverzicht verschijnen moeten altijd gelinkt zijn aan een pagina. Aan de rechterzijde is het ook mogelijk om te adverteren zonder een Facebook-pagina.

Facebook Link Ad Desktop

#3 Carousel ads

Begin 2015 zijn voor alle gebruikers de carousel ads gelanceerd. Met deze vorm van adverteren kun je 3 tot 5 producten in één advertentie kwijt. Deze verschillende foto’s worden in carousel formaat vertoond. Met behulp van de Power Editor kun je deze advertenties samenstellen en zo perfect je producten onder de aandacht brengen. Carousel Ads zijn voor iedere adverteerder beschikbaar via de Power Editor.

Facebook Carousel Ads Mobiel

#4: Dynamic Product Ads

Met Dynamic Product Ads kan je geautomatiseerd advertenties op Facebook maken aan de hand van producten die men op jouw website of in jouw app hebben bezocht. Dynamic Product Ads worden weergegeven als Carousel Ads of Link Ads en kunnen zowel in het nieuwsoverzicht als de rechterzijde vertoond worden. Het grote voordeel is dat je geen afzonderlijke advertenties per product hoeft te worden aangemaakt maar dit wordt automatisch gedaan op basis van de producten die bekeken zijn en een template. Zo worden de advertenties dynamisch gepersonaliseerd voor iedere klant wat de relevantie enorm ten goede komt.

Facebook Dynamic Product Ads

Wat moet je doen om Dynamic Product Ads in te zetten?
1. Upload jouw product catalogus naar de Business Manager
2. Pas je retargeting pixel aan zodat die Product ID’s meeneemt
3. Creëer een creative template die dynamisch worden ingevuld op basis van de productcatalogus

Meer informatie over het opzetten van Dynamic Product Ads kan je hier vinden.

#5: Photo Ads

Als je interactie wilt genereren dan zijn Photo Ads een goede keus. Photo Ads bestaan uit een grote foto plus een beschrijving van maximaal 90 karakters. Photo Ads verschijnen zowel op mobiel als desktop.
Facebook Fotoadvertenties

Link Ads vs. Photo Ads met link

Sommige adverteerders die kliks naar hun website willen genereren zetten Photo Ads in met een (verkorte) link in de beschrijving (optie 2) i.p.v. Link Ads (optie 1). Als je doel is om kliks te genereren is het aan te raden om Link Ads in te zetten. De CTR van deze advertentievorm ligt veel hoger en de CPC ligt veel lager dan als je Photo Ads met link inzet.

Facebook Link Ads vs Photo Ads

#6: Video Ads

Als je video’s wilt promoten dan kies je voor Video Ads. Deze advertentie bestaat uit een video van maximaal 1 GB en een beschrijving. Video Ads verschijnen zowel op mobiel als desktop.
Facebook Video Advertenties

Je kan op het eind ook verschillende call to actions toevoegen aan de video (bijv: ‘Watch more’). Deze call to action kan linken naar een zelfgekozen bestemming.

Tip: met Video Ads uploadt je video’s direct op Facebook. Als je video’s van Youtube wilt promoten dan zet je Link Ads waarin je linkt naar de Youtube video in. Het direct uploaden naar Facebook is veel effectiever als je zoveel mogelijk videoviews wilt genereren.

#7: Text ads

Facebook Text Ads
Als je een paginabericht wilt promoten die enkel bestaat uit tekst dan kies je voor Text Ads. Deze kan bestaan uit maximaal 500 karakters maar wordt afgekapt met een ‘lees meer knop’ na 150 karakters. Tekstadvertenties verschijnen zowel op mobiel als desktop. In de praktijk blijkt dat deze advertentievorm vrijwel nooit wordt ingezet.

#8: Offer Ads (Aanbiedingen) 

Offer Ads (aanbiedingen) zijn uitermate geschikt om gebruikers te verleiden tot het maken van een (online) aankoop en dus voor het genereren van extra omzet en verkopen. Beheerders van een pagina kunnen ook instellen wanneer de gebruikers die een Offer hebben geclaimd een herinnering ontvangen. Bovendien kan je een limiet stellen aan het aantal geclaimde aanbiedingen.

Facebook aanbiedingen
Facebook-gebruikers die een aanbieding claimen door op de knop ‘Aanbieding ontvangen’ te klikken, ontvangen een e-mail met daarin uitleg over de actie en eventueel een specifieke kortingscode. Deze kunnen ze online of offline gebruiken om de aanbieding te verzilveren. Facebook Offers worden maar mondjesmaat ingezet in Nederland maar kunnen zeer effectief zijn in het genereren van (online) verkopen. Door middel van speciale kortingscodes is de effectiviteit van deze advertenties zeer goed vast te stellen.

#9: Lead Ads

Facebook Lead Ads is de nieuwste advertentievorm van Facebook. Het is specifiek om leads (ingevulde formulieren) te genereren binnen Facebook.

Leads verzamelen met deze advertentievariant werkt heel simpel:

1. Mensen klikken op de lead ad in hun nieuwsoverzicht
2. Het formulier wordt automatisch gevuld met de data die Facebook al heeft (naam, emailadres, telefoonnummer etc.)
3. De gebruiker klikt op verzenden indien akkoord en je hebt een lead.

Facebook Lead Ads

Deze vorm van adverteren maakt het ontzettend eenvoudig om gekwalificeerde leads via Facebook te verzamelen. Wil je meer weten over het opzetten van Lead Ads? Lees dan het uitgebreide Nederlandstalige overzicht van Geheim van de Smith.

#10: Event Ads

Facebook Event AdsEvent Ads zijn zeer geschikt om je (offline) evenementen onder de aandacht te brengen van je doelgroep en het aantal deelnemers te vergroten. Ze bestaan uit een grote omslagfoto, een titel, beschrijvende tekst, een adres, en een knop waarmee gebruikers meteen kunnen aangeven dat ze je evenement bezoeken. Als ze dat doen verschijnt het evenement ook in hun Facebook-agenda en krijgen ze daar een herinnering van. Tevens geven de Event Ads aan hoeveel personen al hebben aangegeven bij het evenement aanwezig te zijn. Event Ads verschijnen zowel op de desktop (nieuwsoverzicht en rechterzijde) als in het mobiele nieuwsoverzicht. Om een Event Ad aan te kunnen maken dient de pagina eerst een evenement op de Facebook-pagina te hebben aangemaakt, anders kan je dit type advertentie niet selecteren.

#11: Mobile App Ads

Er zijn twee types Mobile App Ads:

  • Install Ads gericht op het genereren van downloads/nieuwe gebruikers
  • Engagement Ads gericht op de gebruikers die de app al hebben geïnstalleerd.

Mobile App Install Ads verschijnen alleen in het mobiele nieuwsoverzicht van gebruikers en leiden meteen naar de Google Play of iTunes store. Hiermee is dit type Facebook-advertenties uitermate geschikt voor het genereren van nieuwe downloads van je mobiele app of meer interactie onder je huidige gebruikers. De targeting is per verschillend merk of type iPhone/iPad en besturingssysteem (Android of iOS) in te stellen. Je kunt er ook voor kiezen om de advertenties alleen te laten zien als de gebruiker gebruik maakt van een Wifi-verbinding. Als je precies wilt meten hoeveel downloads deze advertenties genereren is het wel noodzakelijk om je App te registreren bij Facebook en de SDK code in de broncode van de app te plaatsen. Meer informatie hierover vind je in het Developers Center van Facebook.

Uit onderzoek van Localytics blijkt dat 66 procent van de gebruikers een app maar één tot tien keer gebruikt. Met Mobile App Engagement Ads is dit probleem te verhelpen. Je kunt deze inzetten om de interactie en conversie onder de huidige gebruikers van apps te vergroten.

#12: Desktop App Ads

Dekstop App Ads zijn de desktop variant van Mobile App Ads en verschijnen, zoals de naam al zegt, alleen op de desktopversie van Facebook. Het is zeer geschikt om app installs te genereren voor je Facebook-applicatie of huidige gebruikers te bereiken. Om deze advertentievariant gebruiken moet de app wel zijn aangemeld bij de Facebook App Center . In de praktijk komt het er op neer dat dit voornamelijk games betreft. De Desktop App Ads bestaan uit een grote afbeelding of een video, een titel, beschrijvende tekst en een call-to-action button met ‘Play Now’ of ‘Use Now’. Ook laat het automatisch de ratings van de app zien (1 tot 5 sterren) die gebruikers kunnen geven als ze de app hebben geïnstalleerd. Na het klikken op de advertentie dient de gebruiker toestemming te geven om de app te installeren. Hierna kan de app meteen gebruikt worden.
Facebook Desktop App Ads

Wat zijn de afmetingen van Facebook-advertenties?

Voor de meeste Facebook-advertenties is het beste afbeeldingsformaat om te gebruiken1200x628 pixels (ratio: 1.91:1). Er geldt een minimumbreedte van 600 pixels voor afbeeldingen die in het nieuwsoverzicht worden weergegeven. Als de afbeelding groter of kleiner is dan de opgegeven afmetingen, wordt deze automatisch aangepast. De afbeeldingen moeten statisch zijn, bewegende GIF-afbeeldingen of flashafbeeldingen worden niet ondersteund. Titels zijn altijd maximaal 25 karakters en de beschrijvende teksten 90 karakters (langer wordt afgekapt).

De afmetingen voor de verschillende advertenties op een rij:
• Page Like Ads: 1200 x 444 pixels
• Link Ads: 1200 x 628 pixels
• Carousel Ads: 600 x 600 pixels (minimaal 3 afbeeldingen)
• Dynamic Product Ads: 1200 x 628 (1 afbeelding) of 600 x 600 (meerdere afbeeldingen)
• Photo Ads: 1200 x 1200 pixels
• Video Ads: 1200 x 675 pixels
• Offer Ads: 1200 x 628 pixels
• Lead Ads: 1200 x 628 pixels
• Event Ads: 1200 x 444 pixels
• Mobile App Ads: 1200 x 628 pixels
• Desktop App Ads: 1200 x 628 pixels

Let op: gebruik niet teveel tekst in afbeeldingen

Facebook geeft de voorkeur aan afbeeldingen die niet teveel tekst bevatten. In het verleden mochten afbeeldingen die als advertentie in het nieuwsoverzicht verschijnen mogen niet meer dan 20% tekst bevatten. Deze regel had Facebook in het leven geroepen om te voorkomen dat er advertenties vol met schreeuwerige teksten op Facebook verschijnen. Deze regel bestaat niet meer maar als een afbeeldinge teveel tekst bevat wordt deze minder vertoond en ontvang je ook een waarschuwing van Facebook. Om te voorkomen dat jouw advertenties te veel tekst bevatten en dus minder bereik krijgen van Facebook is er een handige tool: de Text Overlay Tool. Hiermee zie je gelijk hoeveel tekst jouw afbeelding bevat. 

Facebook 20 procent tekst advertentie

Waar verschijnen Facebook-advertenties?

Facebook-advertenties worden op de meerdere plekken vertoond:

    • In het nieuwsoverzicht op de desktop
    • In de rechterkolom op de desktop
    • In het mobiele nieuwsoverzicht
    • In andere apps en mobiele website via het Audience Network
    • In Instant Articles
    • Op Instagram

Facebook advertentie plaatsingen

Facebook Audience Network

In 2014 introduceerde Facebook het Audience Network: een mobiel advertentienetwerk dat developers helpt om (meer) geld te verdienen aan hun app en adverteerders om het juiste publiek te vinden voor hun advertenties. Het idee achter het Audience Network is dat marketeers de geavanceerde targeting mogelijkheden nu ook buiten Facebook kunnen gebruiken, namelijk binnen apps en mobiele sites. Niet eerder was het zo gemakkelijk om de juiste doelgroep op mobiel te vinden en het biedt ontwikkelaars een gemakkelijke manier om hun app beter te monetizen want ze krijgen meteen toegang tot het enorme adverteerdersnetwerk van Facebook. Het Audience Network is beschikbaar voor iedere adverteerder via de Power Editor of de Ads Manager en is een goede aanvulling om mobiel extra bereik te creëren voor Facebook-advertenties.

Je kan alleen maar in het Audience Network adverteren als je ook de plaatsing mobiel nieuwsoverzicht selecteert. Ook kan je binnen het Audience Network geen selectie uit de beschikbare apps maken: als je er voor kiest om binnen het Audience Network te adverteren kun je binnen alle beschikbare apps worden vertoond. Advertenties binnen het Audience Network worden weergegeven als banner, interstitial of native. Facebook kiest zelf hoe jouw advertentie wordt weergegeven binnen het Audience Network, hier heb je als adverteerder geen invloed op.

Facebook Audience Network ads

 

Handige link

Facebook Ads Guide: actueel overzicht van alle Facebook-advertenties (Facebook)

Inhoud van deze handleiding

Deze handleiding geeft antwoord op een aantal veel gestelde vragen over adverteren op Facebook.

Wil je meer resultaat met Facebook advertising?

Schrijf je vandaag nog in voor een van onze trainingen.