Facebook kan voor ZZP’ers een erg interessant marketingkanaal zijn al is dit wel afhankelijk van de branche waarin men actief is. Zo zal Facebook voor de schoonheidssalon op de hoek interessanter zijn dan voor de boekhouder op de hoek.

De kracht van Facebook is dat je als ZZP’er je gezicht kan laten zien en sympathie opwekken bij de (potentiele) klantengroep. Iets waar de bedrijfswebsite zich minder goed voor leent. In dit artikel zullen we je tips geven om als ZZP’er het maximale uit het marketingkanaal Facebook te halen.

Tip 1: Zet een Facebook bedrijvenpagina op

Je ziet nog het weleens gebeuren dat ZZP’ers en kleine bedrijven de persoonlijke profielpagina als uithangbord voor hun business gebruiken. Dit is echter om verschillende redenen af te raden.

Zo staat Facebook niet toe dat persoonlijke profielpagina’s worden ingezet als zakelijkprofiel, je kan hier dus problemen mee krijgen. Voor de business zal altijd een Facebook bedrijvenpagina opgezet moeten worden. Hieraan zijn geen kosten verbonden en het biedt een aantal voordelen welke je met een persoonlijke profielpagina niet hebt.

Zo is het met een Facebook bedrijvenpagina mogelijk om te adverteren op Facebook, iets wat niet kan met een persoonlijk profiel. Met een bedrijvenpagina kan je ook gebruik maken van Pagina apps welke te koppelen zijn aan de bedrijvenpagina. Met een Pagina app kan een schoonheidssalon bijvoorbeeld een actieknop toevoegen voor het maken van een afspraak.

Als je gaat adverteren met je Facebook bedrijvenpagina dan heb je tevens toegang tot statistieken. Zo kan je zien hoeveel mensen je hebt bereikt en hoe vaak mensen naar je bedrijvenpagina hebben doorgeklikt, iets wat met een persoonlijke profielpagina niet mogelijk is.

Dat je als ZZP’er een Facebook bedrijvenpagina inzet als marketingkanaal wil natuurlijk niet zeggen dat je geen aandacht hoeft te geven je persoonlijke profielpagina. Op je persoonlijke profielpagina zal je je reputatie moeten bewaken. Je (potentiële) klanten kunnen immers je persoonlijke profielpagina opzoeken en je openbare berichten zullen voor iedereen zichtbaar zijn. Wees daarom voorzichtig met gevoelige onderwerpen, zoals politiek en religie, op je persoonlijke profielpagina. Zorg er ook voor dat je er op foto’s altijd verzorgt uitziet.

Tip 2: Zorg voor interactie met je doelgroep

Facebook is bedoeld voor interactie met je doelgroep. Mensen kunnen reageren op je status updates en het is goed terug te reageren op de reacties welke je krijgt. Zo krijg je interactie en wordt je doelgroep bij je business betrokken.

Facebook leent zich minder goed voor het maken van traditionele reclame voor je bedrijf. Als je één keer per week of maand een post op Facebook maakt waarin je zegt dat men deze week 10% korting krijgt op het lakken van nagels dan geef je mensen geen reden om Fan van je bedrijvenpagina te worden. Het zal mensen eerder afschrikken.

Een goede manier om mensen betrokken te krijgen bij je business is door te doen aan storytelling. Als je een ijssalon hebt dan kan je de mensen bij je business betrekken door te vertellen (en te laten) zien hoe een bepaalde smaak ijs ontwikkeld is. Als dit aanslaat kan je dat ook nog eens voor een andere smaak ijs doen. Of je verteld hoe je het perfecte kopje espresso bereid of waar de ingrediënten van het ijs vandaan komen. Zo is er voor iedere branche wel wat interessants of leuks te bedenken. Door storytelling gaan mensen zich eerder bij je business betrokken voelen waardoor zij eerder zaken met je zullen gaan doen.

Persoonlijke storytelling is ook erg effectief. Facebook is tenslotte een sociaal platform en mensen zijn dan ook geïnteresseerd in wat andere mensen bezig houdt.

Tip 3: Het uitbreiden van je aantal fans

Als je als ZZP’er op Facebook zit dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk fans. Met het aantal fans vergroot je je bereik exceptioneel. Als een fan een reageert op een status update, of deze Liked, dan kunnen de vrienden van deze fan dit ook zien. Aangezien de mensen gemiddeld 400 connecties op Facebook hebben groeit je potentiële bereik met iedere fan met een factor 400.

Voor het uitbreiden van het aantal fans kan je verschillende tactieken gebruiken. Op de eerste plaats zal je natuurlijk al je huidige klanten moeten uitnodigen om fan te worden. Als je een winkel of restaurant hebt dan kan je bijvoorbeeld iets op de kassabon om mensen op je aanwezigheid op Facebook te wijzen. Je zou ook een poster kunnen ophangen of, meer bescheiden, een kleine bordje kunnen neerzetten waarop je mensen wijst op je Facebook aanwezigheid. Dit zou je eventueel nog kunnen stimuleren door er een actie aan te verbinden. Zo werd laatst door mijn kapster aangeboden dat ik 5 euro korting zou krijgen als ik fan zou worden van haar nieuwe Facebook pagina.

Een andere manier om het aantal fans van je Facebook pagina te vergroten is door te gaan adverteren op Facebook. Het interessante van het adverteren op Facebook is dat je dit heel gericht kan doen en al vanaf een paar tientjes. Zo kan je je Facebook advertenties richten op mensen van een bepaalde leeftijd in een bepaalde regio. Je kunt de advertenties zelfs richten op een bepaalde postcode gebieden.

Daarnaast kan je je Facebook advertenties richten op mensen bepaalde interesses, hobby’s en de pagina’s welke zij leuk vinden. Ook is het mogelijk om de advertenties te richten aan mensen op basis van demografische gegevens zoals geslacht, leeftijd, burgerlijke staat, werk en opleiding. Er zijn zoveel mogelijkheden om je advertenties te richten aan een specifieke doelgroep dat de meeste ZZP’er in staat zullen zijn om hun doelgroep te bereiken.

Facebook advertentie campagnes hoeven natuurlijk niet exclusief ingezet te worden voor het uitbreiden van het aantal fans. Er is veel meer mee mogelijk. Met Facebook advertenties kan je uiteraard ook gewoon je diensten of producten onder de aandacht brengen en deze verkopen.

Tot slot

Ik zie bij ZZP’er nog weleens de activiteiten op Facebook afnemen, met name bij ZZP’ers welke freelance in de dienstverlening werken. In de periode dat zij zonder opdracht zitten wordt Facebook overspoeld met updates en als zij weer een grote opdracht hebben blijft het maanden achtereen stil op hun Facebook pagina. Het is voor mensen niet echt uitnodigend om fan te worden van een Facebook bedrijvenpagina welke al maanden lang ‘uitgestorven’ is. Mijn advies is dan ook om regelmatig even wat tijd vrij te maken om de Facebook bedrijvenpagina levendig te houden.

Over de auteur:
Robin is internet marketing specialist en blogger voor de website sharketing.nl en schrijft met veel plezier over alles wat te maken heeft met internet marketing.

Share This