Na lang wachten is het dan nu zover; Facebook heeft de like-knop vervangen voor ‘Reacties’. Het is het antwoord van Facebook op de vraag van gebruikers om een ‘knop’ voor situaties waar een like niet op zijn plek is. Vanaf nu kunnen we kiezen uit een like, love, haha, wow, sad & angry. Allemaal leuk en aardig maar wat betekent dit eigenlijk voor paginabeheerders en het bereik en de engagement van je pagina(‘s) op Facebook?

Het effect van reacties op het bereik van je pagina

Gelukkig is Facebook vooralsnog duidelijk in wat de nieuwe reacties betekenen voor het bereik van je paginaberichten. In deze blogpost leggen ze uit dat op dit moment reacties niet anders zullen meewegen als een vind-ik-leuk. Dus een wow, een love, een sad of een angry tellen op dit moment gewoon als een like en zijn dus allemaal positief voor het bereik van je posts.

Echter geeft Facebook wel al aan dat ze in de toekomst wel degelijk het Nieuwsoverzicht van gebruikers zullen beïnvloeden. Deze zin uit de blogpost is veelzeggend:

Over time we hope to learn how the different Reactions should be weighted differently by News Feed to do a better job of showing everyone the stories they most want to see.

De logische vraag die veel paginabeheerders op dit moment hebben is of negatieve reacties (sad’s & angry’s) een negatief effect zullen hebben op het bereik van je berichten, net zoals het verbergen van een bericht op dit moment meeweegt in de affiniteit met fans. Dit lijkt mij echter zeer onwaarschijnlijk. Veel logischer is het dat Facebook zal kijken naar hoe de individuele gebruiker reageert op berichten met veel sad’s & angry’s. Zijn dat berichten waar ze juist vaak een engagement mee aangaan dan laat Facebook die mensen ook meer van dat type berichten zien. Net zoals dat mensen die vooral veel video kijken op Facebook ook meer video te zien krijgen.

Het effect op engagement en hoe marketeers van reacties kunnen leren

Ik ben heel benieuwd wat de nieuwe reacties met de engagement op Facebook zal doen. Zullen mensen bijvoorbeeld minder reacties plaatsen nu er meer mogelijkheden zijn om je emotie te tonen? De tijd zal het ons leren! Het is wel zo dat Facebook al een tijd met de nieuwe reacties heeft getest. Het feit dat ze nu wereldwijd zijn uitgerold betekend dat deze tests positief zijn verlopen.

Voor marketeers bieden de nieuwe reacties in elk geval een nieuwe laag in het duiden van hoe berichten en Nieuwsfeed-advertenties worden ontvangen. Zonder de reacties te lezen zal het sentiment nu snel kunnen worden afgelezen aan de reactie-emoticons.

Het zal echter weinig veranderen aan het werk van de marketeer op Facebook. Wil je scoren? Zorg dan voor berichten die relevant zijn voor je doelgroep. Dat is nog steeds de enige juiste lange-termijn strategie.

 

 

Share This