Het gaat er eindelijk van komen, adverteren op Instagram in Nederland. Merken, bedrijven en adverteerders in Nederland hebben er lang op moeten wachten, maar daar komt nu snel verandering in. Het Instagram advertentieplatform zal in het najaar van 2015 wereldwijd geopend worden, dus over enkele maanden zullen ook de eerste Instagram advertenties in Nederland te zien zijn. Benieuwd naar wat er komen gaat? Wij zetten de mogelijkheden voor een Instagram campagne alvast voor je op een rij!

Adverteren op Instagram in ontwikkeling

Het is snel gegaan met Instagram sinds de start in 2010. Na ongeveer anderhalf jaar werd Instagram in april 2012 voor 1 miljard Dollar overgenomen door Facebook, waarna het platform alleen maar sneller is gaan groeien. In februari 2013 werd de eerste mijlpaal van 100 miljoen actieve gebruikers per maand bereikt. In augustus 2014 stond de teller al op 200 miljoen maandelijks actieve gebruikers en in juli 2015 heeft Instagram naar eigen zeggen al 300 miljoen actieve gebruikers per maand (waarvan bijna 2 miljoen in Nederland). Er worden dagelijks 70 miljoen nieuwe foto’s geplaatst en 2,5 miljard likes uitgedeeld.

In 2013 werden de eerste stappen naar een commercieel verdienmodel gezet. Eind 2013 is er met een selecte groep adverteerders gestart om de advertentiemogelijkheden te testen en verbeteren. In de loop van 2014 is dit verder uitgebreid en werd de business toolkit in de Verenigde Staten verder uitgerold. De verwachting was dat het platform snel wereldwijd toegankelijk zou worden voor adverteerders en dat moment lijkt er nu aan te komen. Lees onze blog van begin 2013 voor een kijkje in de ontwikkeling van adverteren op Instagram de afgelopen jaren.

Advertenties op Instagram

De Instagram advertenties worden naadloos geïntegreerd in het platform. Tussen de foto’s en video’s van de accounts die je volgt kunnen ook foto’s en video’s als advertentie worden getoond, van bedrijven en merken die je nog niet volgt. Naast deze ‘standaard’ advertenties is het ook mogelijk om zogenaamde carrousel advertenties, ook bekend van Facebook, te plaatsen. Hierbij kan de gebruiker tussen meerdere afbeeldingen van de adverteerder swipen, waardoor het mogelijk is met één advertentie meerdere producten of een uitgebreidere boodschap te communiceren.

Bovendien gaat Instagram ook ‘Direct Response’ advertenties introduceren. Instagram laat weten dat er zowel vanuit adverteerders als gebruikers veel vraag naar is, om na geïnspireerd te raken, ook de consumer journey te kunnen vervolgen. Denk hierbij aan een link naar meer informatie, de mogelijkheid om je aan te melden of zelfs om een product aan te schaffen.

Targeting mogelijkheden op Instagram

Adverteren op Instagram zal heel vergelijkbaar worden met de mogelijkheden van Facebook adverteren. In de testfase werd er met een selecte groep grote adverteerders gewerkt die de mogelijkheid hadden om te segmenteren op leeftijd, geslacht en locatie. Met de lancering van het wereldwijde advertentieplatform zullen de uitgebreide Facebook targeting mogelijkheden worden geïntegreerd. Hierdoor kan er specifieker op doelgroepen gericht worden waardoor adverteren op Instagram nog interessanter wordt voor marketingdoeleinden.

Tevens wordt het op Instagram mogelijk om Custom Audiences te gebruiken, waarmee je doelgroepen kunt maken op basis van je eigen database van klanten en contacten. Die doelgroepen kunnen bovendien gecombineerd worden met de overige targeting mogelijkheden op Instagram waarmee unieke doelgroepen ontstaan en je dus heel gericht kunt adverteren.

Meer informatie over adverteren op Instagram? Neem dan contact met PauwR op.

Dit bericht verscheen eerder op het blog van PauwR.