Sinds een maand hebben Google en Twitter hun nieuwste samenwerking bekend gemaakt. Deze samenwerking is voor veel mensen ongemerkt voorbijgegaan, maar er zijn een aantal dingen belangrijk om te weten; als bedrijf, maar ook als particulier.

Toegang tot Firehose

Met de samenwerking heeft Google toegang gekregen tot Twitter’s ‘Firehose’. De Firehose is Twitter’s eigen benaming voor hun gehele stream van tweets. Nu er een brug gelegd is tussen Twitter en Google kunnen tweets nu als zoekresultaat verschijnen in de zoekmachine. Als resultaat krijg je dus meer user generated content in Google. In 2009 en 2011 kwamen al eens soortgelijke deals op tafel, alleen werden deze nooit echt doorgezet. Dit keer lijkt dat wel zo, Google wil zich namelijk steeds meer bezig houden met social media, daar waar Twitter nieuwe manieren zoekt om gebruikers aan te trekken.

google-twitter

De geïntegreerde Twitter zoekresultaten in 2009

 

Het wordt verwacht dat Google de twitter feed zal tonen op een manier zoals ze dat eerder ook al eens deden. Dat zou dus kunnen zijn onder betaalde advertenties maar boven de organische zoekresultaten. Dit is mogelijk dus slecht nieuws voor SEO, omdat het de organische zoekresultaten dus zomaar nog verder naar onder zou kunnen drukken. Echter, worden er geen grote veranderingen verwacht bij ingaves van informationele en transactionele aard (bijvoorbeeld: “koop + [product]”). Het is daarbij ook interessant of dit de Google News widget gaat tegenwerken, of dat het dit juist geïntegreerd wordt.

Twitters perspectief

Vanuit Twitters is de deal veelbelovend. De samenwerking kan het bereik van Twitter namelijk drastisch vergroten. Uiteindelijk zal dit resulteren tot een groter aantal gebruikers en een hogere activiteit op Twitter. Dit kapitaliseert zich als er meer adverteerders geïnteresseerd worden in de diensten van Twitter. Daarnaast worden gesponsorde tweets ook wel belangrijker, zeker nu Twitter bekend heeft gemaakt dat gesponsorde tweets zichtbaar gaan worden op andere websites. Of Google het ook zal toelaten dat Twitter’s gesponsorde tweets in de zoekresultaten verschijnen is onwaarschijnlijk.

De nieuwe ontwikkeling zal ook veel betekenen voor het gebruik van de zogenaamde ‘URL-shorteners’ zoals bit.ly. Deze shorteners worden veel gebruik in tweets, maar hoe zullen zij geïdentificeerd worden in Google? Hoe beoordeeld Google de betrouwbaarheid van deze links bijvoorbeeld?

Last but not least; de ontwikkeling is cruciaal voor brand- en reputatiemanagement. Content wordt nog vaker real-time weergegeven en een ongepaste tweet kan zomaar hoog in de zoekresultaten gaan voorkomen. Daardoor kunnen bedrijven hun customer service hier op gaan aanpassen. Klanten die hun vraag intypen in Google kunnen bijvoorbeeld door gevonden tweets al worden geholpen.

Conclusie

Je zou kunnen zeggen dat verschillende platformen en apparaten (mobile) niet langer in aparte silo’s opereren. Content, search en social zullen nog sterker samenwerken om een betere user experience te bieden.