Viral InternationalDe laatste tijd ben ik steeds meer aan het verdiepen in het begrip viraliteit (welke content wordt het meest gedeeld op social media, waarom en wat kan je er van leren als merk?). Onderdeel van deze ‘studie’ zijn de twee overzichten die ik heb gemaakt van de meest virale artikelen en Facebook updates in 2014 (beide op Marketingfacts gepubliceerd). Beide overzichten gaan puur over Nederland maar vandaag kwam ik een hele mooie interactieve infographic tegen van Ahrefs die goed in kaart brengt wat de populairste artikelen zijn van vele toonaangevende mediatitels. Voor iedereen die zich bezighoudt met social media en contentmarketing zeer interessante data.

De infographic

Hier tref je de gehele interactieve infographic met meer achtergrondinformatie en analyse aan.

Nog meer leestips

Als je dan toch bezig bent met je te verdiepen in viraliteit. Hier nog een vijftal leestips:

1. Watching Team Upworthy Work Is Enough to Make You a Cynic or Lose Your Cynicism. Or Both. Or Neither.. Achtergrondverhaal over Upworthy, een van de meest virale websites ter wereld.

2. Why Content Goes Viral: What Analyzing 100 Million Articles Taught Us. Uitgebreide analyse over welke type content viraal gaat.

3. How A Real Estate Blog Went From 2,000 To 18,000,000 Visits Per Month In Two Years. Zeer interessante case study over een makelaarsblog die meer dan 18 miljoen (!) bezoekers per maand trekt.

4. Fuck je Facebookpagina: focus op je eigen contentplatform en creëer meer bereik op Facebook. Artikel over de presentatie van Gonnie Spijkstra, social media manager bij TMG, die ze gaf op het Congres Facebook Marketing vorig jaar.

5. The Secret Ingredients of Extreme Viral Facebook Content. Slideshare van mijn presentatie die ik januari jongstleden gaf op het AllThingsFacebook’15 congres in Athene.