Al enige tijd kom je hem overal tegen; de Facebook-applicatie die je de mogelijkheid geeft simpel in te loggen via je profiel. Deze functionaliteit (ook wel bekend als Single Sign-on, SSO) heet Facebook-login. Het laat je verbinding maken met je account van verschillende websites met behulp van je Facebook-profiel. Deze technologie is beschikbaar op iOS applicaties, op Android of een op een applicatie/website. Zo zit je bijvoorbeeld sneller dan ooit op flirt-app Tinder, staat je Spotify playlist bij inloggen direct voor je klaar en toegang tot Instagram verloopt vrijwel automatisch.

Het concept is simpel: De gebruiker geeft toestemming om door de applicatie of website te worden geïdentificeerd en geauthentiseerd via zijn Facebook-profiel. Toch blijft het altijd spannend om toestemming te verlenen. ‘Wordt er nu iets op mijn tijdlijn geplaatst?’ of ‘Zijn mijn gegevens wel veilig?’ zijn voorbeelden van vragen die al snel bij gebruikers opkomen. Is het daarom wel handig om deze dienst aan te bieden op jouw website of binnen jouw applicatie? Om deze reden hier een aantal voor en nadelen van Facebook-login op een rijtje.

Untitled

Voordelen

Facebook-login heeft een aantal voordelen, de meeste van hen verlenen gebruikers een eenvoudiger en sneller gebruik. Voor de beheerder van de toepassing brengt het nog een aantal andere voordelen met zich mee. Voor beiden zijn ze hier puntsgewijs opgesteld.

1. Vereenvoudigt en versnelt het registratieproces

Facebook-login stelt gebruikers in staat om zich razendsnel te registreren of maakt zelfs direct al een persoonlijk profiel aan. Inschrijvingsformulieren zijn geschiedenis, deze worden vanaf nu automatisch voor je ingevuld. Dit snelle registeren is eenmalig. De volgende keer dat je de app of website opent ben je met een enkele klik ingelogd. Je hoeft dus als gebruiker nooit meer heen-en-weer naar je e-mailadres om je registratiegegevens te verifiëren. Dit brengt ook een voordeel mee voor de eigenaar. Omdat gebruikers zich sneller en gemakkelijker kunnen registreren, zullen ze dat ook vaker doen. Daardoor zal je waarschijnlijk een lager ‘bounce’-percentage terugzien.

2. Een enkel wachtwoord

De login functie van Facebook is ook nog eens handig voor je administratie, want je bent je wachtwoord als gebruiker nooit meer kwijt! Uit onderzoek blijkt dat de internetgebruiker in 2007 al acht verschillende wachtwoorden per dag intypte, en dat werden er alleen maar meer. Om deze reden was het opkomen van Facebook-login geen verrassing. Nu je alleen maar bij Facebook hoeft in te loggen, gebruik je maar één wachtwoord voor meerdere apps en websites. Ook de boodschap “Je gebruikersnaam bestaat al” zal je dankzij Facebook-login niet snel meer tegenkomen.

3. Toegang tot data uit profielen

Waar woont de gebruiker, welke interesses heeft hij, en wat doen zijn vrienden? Middels Facebook-login kan je dit als eigenaar van een webshop of app allemaal te weten komen. Dit opent de deur om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen of een vrolijke verjaardagskaart te sturen. Je kan je site of app zo programmeren, dat de juiste informatie voor jou wordt verzameld. Kortom, je marktonderzoek wordt voor je gedaan!

Untitled2

4. Makkelijk te implementeren

Heb jij iemand met de juiste development skills in huis? Meer heb je niet nodig! Gebruiksgemak is niet alleen weg gelegd voor de gebruiker. In deze handige tutorial wordt nog eens precies uitgelegd hoe je Facebook-login implementeert.

Nadelen

De privacy kwestie blijft altijd een gevoelig onderwerp. Uit een uitgebreid onderzoek over Social Sign-on is gebleken dat mensen zich zorgen maken over hun persoonlijke gegevens bij het inloggen. De mogelijkheid van inloggen via Facebook kan dus mensen afschrikken. Bied daarom ook altijd de traditionele manier aan.

1. Niet altijd een time-out sessie

Als je via Facebook inlogt en daarna op verschillende sites aankopen doet en betalingen uitvoert, kan het snel gebeuren dat je vergeet uit te loggen. Veel apps hebben een time-out sessie, zodat je na een verloop van tijd automatisch uitlogt. Toch is dit niet op elke app en website zo ingesteld. Dan kan een vreemde vrij gemakkelijk aan jouw persoonlijke informatie komen. Het is dus belangrijk dat je hier als eigenaar van een webshop, site of app goed over nadenkt, mocht je Facebook-login willen implementeren.

2. Vertrouwen en veiligheid

Mensen zijn sceptisch over hun veiligheid online. Dit komt door het oplopend aantal veiligheidsissues op het internet. In recente ontwikkelingen zie je zelfs dat veel bedrijven niet meer kiezen voor een Single Sign-on optie zoals Facebook-login. 
Untitled3

Doelgroep

Zelf hebben wij de Facebook login op twee van onze websites. Maar ook op twee verschillende mannieren toegepast.

Op onze studentenkamerwebsite KamersinNederland.nl kunnen gebruikers met de veiligheid in gedachten, enkel met Facebook inloggen om accounts te verifiëren en oplichters buiten de deur te houden. Het jonge publiek heeft er daardoor geen enkel bezwaar tegen.

Op onze website Gratisoptehalen.nl, die al meer dan 14 jaar bestaat. Hebben wij een zeer algemene doelgroep met ook veel oudere gebruikers. Deze mensen zijn de normale login gewend en hebben soms ook geen Facebook account. Daardoor zijn er relatief maar weinig mensen die gebruik maken van de Facebook-login.

Ga zelf dus na wat voor jullie doelgroep het beste is, test het of doe onderzoek. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de algemene user experience.

Ontwikkelingen en trends

Ook Facebook heeft niet stilgezeten, en weet dat gebruikers zich zorgen maken over het delen van hun gegevens. Daarom heeft Facebook gebruikers in april 2014 meer mogelijkheden gegeven om te bepalen welke gegevens je deelt. Je kan nu bijvoorbeeld ook anoniem inloggen als je dat graag wil. Zuckerberg kondigde kort daarna nog meer ontwikkelingen aan.

Zoals al verklapt in de nadelen, kan je een daling zien in het aantal websites dat een Facebook-login button gebruikt. Deze trend werd begin 2014 ingezet. Bekende sites als Yahoo’s fotodienst Flickr stopten er al mee.
Untitled4

Meer gegevens over deze trend kan je hier vinden.

Facebook-login is een interessante technologie die de ‘user experience’ in bepaalde situaties vereenvoudigt. Toch presenteert Facebook-login ook lastige kwesties op het gebied van beveiliging en het delen van informatie. Het is aan jou om te beslissen wat interessant voor je bedrijf zou kunnen zijn. Het is belangrijk om de bezoeker zowel de Social Sign-on, als de traditionele inlogmethode te geven. Zo snij je jezelf niet in de vingers. Daarnaast is een time-out sessie geen overbodige luxe, zodat je zorgvuldig met gegevens van gebruikers om gaat. Van alle Social Sign-on mogelijkheden is Facebook-login verreweg het populairst. Mocht je er dus voor gaan, kies deze inlog-mogelijkheid dan in ieder geval!