Wired Newsfeed CoverSinds de introductie van de nieuwsoverzicht van Facebook in 2006 is dat het epicentrum van het netwerk: de plek waar veruit de meeste tijd wordt doorgebracht. Om deze zo aantrekkelijk mogelijk te houden, maakt Facebook een selectie uit de gemiddeld 1.500 (!) berichten die een gebruiker kan zien. Het algoritme die de precieze inhoud bepaalt (ook wel EdgeRank genoemd) bepaalt aan de hand van vele factoren, zoals het aantal likes en reacties, of en hoe hoog een bericht in het nieuwsoverzicht van een gebruiker verschijnt.

Hoe werkt de Facebook Newsfeed?

Om dit proces te verduidelijken publiceerde Wired een duidelijke visual die het proces duidelijk uitlegt en laat zien hoe de newsfeed van Facebook (en Twitter) precies werkt. Zo wordt bijvoorbeeld een bericht met daarin de tekst ‘gefeliciteerd’ zwaarder gewogen omdat dit aangeeft dat er belangrijke gebeurtenis heeft plaats gevonden. Daarnaast kent Facebook ook nog een apart algoritme die bepaalt welke advertenties aan gebruikers worden vertoond. Als je daar meer over wilt weten is dit artikel op Buzzfeed News een aanrader.

Hoe werkt de Twitter Newsfeed?