Heb je zelf wel eens een marathon gelopen? Dan heb je ongetwijfeld je (tussen)tijd gedeeld via Facebook. Of van een halve marathon. Of een 10KM. Of anders een trainingsloop. Hardlopen is sociaal en mensen delen graag hun resultaat. Het delen van sportieve activiteiten geeft namelijk aanzien. En likes, heel veel likes. Laat nou net díe verslavend zijn..

Al deze likes vormen samen een digitale hardloopmedaille waar je graag mee pronkt. Buiten de fysieke medaille die je krijgt, is de waardering van vrienden onbetaalbaar. En deelbaar. Want deze berichten verschijnen op ontzettend veel tijdlijnen.

Dit is niet alleen leuk en interessant voor jou als deelnemer. Sponsors van evenementen kunnen hier perfect op inhaken, of het zelfs aanjagen. Wanneer de insteek van de sponsoractivatie authentiek en functioneel is, accepteert de deelnemer het graag. Zorg dus voor een passende activatie waarmee de deelnemer wordt gefaciliteerd!

06_Timex - Detail Checkpoints Marathon

 

Een voorbeeld hiervan is onze klant Timex waarvoor we een Facebook applicatie hebben ontwikkeld zodat supporters realtime zien wanneer de loper bij welk checkpoint is. Zo weten ze precies waar en wanneer ze aan het parcours moeten staan om hun held aan te moedigen. Tevens wordt het publiek thuis op de hoogte gehouden middels automatische updates op de tijdlijn van de loper. En dan niet alleen één regel tekst met onduidelijke tijden. Nee, een mooie visuele post volledig in huisstijl.

Want het gaat uiteindelijk om betrokkenheid, zichtbaarheid en het creëren van aandacht voor je merk. Dat is precies de reden dat we in de vernieuwde versie een optie hebben ingebouwd om jouw loper online aan te moedigen via ‘cheers’, die vervolgens het virale bereik van de applicatie verder vergroten.

08_Liverpool - Cheer - Come on

Het enorme bereik van Facebook en de mogelijkheden om gelijkgestemden en vrienden van hardlopers te targeten zijn geweldige ingrediënten voor merken. Niet alleen in het kader van branding of naamsbekendheid, ook de conversie op database ligt hoog. Omdat de beoogde doelgroep ontzettend relevant is, kan er perfect gesegmenteerd worden en een passende aanbieding gedaan.

Bij hardloopevenementen is nog een enorm potentieel wanneer we het hebben over online branding en activatie van hoofdsponsors, partners en andere (commercieel) betrokkenen. Door digitale activatie, maar bovenal toegevoegde waarde voor de loper of supporter, kan gewerkt worden aan een database om conversie te stimuleren.

Kortom, bied de sportieveling meerwaarde en deze betaalt het terug. Betalen in de vorm van (contact)gegevens, privacy als valuta. Alles voor waardering en erkenning: “Ik word ge-liked, dus ik besta”.