facebook_campagnesEen Facebook campagne of merkactivatie kan een zeer goede manier zijn om binnen korte tijd veel fans te verkrijgen voor je pagina en de interactie op je pagina te verhogen. In dit artikel 9 tips voor een zeer geslaagde Facebook campagne!

Een gemiddelde Facebook campagne of activatie kost veel geld. Je wilt dus zeker weten dat je een goede campagne lanceert. Helaas zien wij veel campagnes die niet het gewenste resultaat opleveren, met deze tips weet je als marketeer zeker dat je een verhoogde kans hebt dat je campagne een succes is!

1. Zorg voor een duidelijk doel

Wat is het doel van je Facebook campagne? Meer naamsbekendheid, meer fans, een productintroductie? Zorg dat het creatieve concept van de campagne naadloos aansluit op dit doel.

inspiratie_quote

2. Defineer KPI’s

Hoeveel bezoek wil je genereren naar je campagnewebsite of Facebook applicatie? Hoeveel extra fans wil je hebben om jouw campagne een succes kan noemen? Wil je email adressen verzamelen en zo ja, hoeveel? Door dit soort vragen te stellen maak je het succes van je campagne meetbaar.

3. Beantwoord de “what’s in it for me”?

Waarom zou ik als potentiële fan meedoen met de campagne? Koppel een beloning aan de campagne. Wij hebben gemerkt dat meerdere kleine prijzen weggeven beter werkt dan één grote prijs weggeven.

4. Maar maak er geen like & win actie van

Naast dat je campagne resultaatgericht moet zijn, moet er ook een creatief concept aan ten grondslag liggen dat verder gaat dan een simpele like & win. Het is namelijk niet alleen belangrijk dat je meer fans krijgt maar ook dat je vooral ook de juiste fans krijgt. Mensen die fan worden en een keer meedoen om wat te winnen heb je niet zoveel aan als ze daarna nooit meer wat met je pagina doen.

like_win

5. Kies de juiste advertentie strategie

Ook een goede campagne zal ondersteund moeten worden met advertenties. Zorg dat je je richt op de kern van je doelgroep. In Facebook Powereditor (hier kun je advertenties aanmaken en beheren) kun je bijv. targeten op interesse, leeftijd, en geslacht, je bestaande fans of juist nieuwe fans. Zorg dat je je budget zo efficiënt mogelijk besteed!

6. Zorg voor de juist content

De content die je op de timeline van je Facebook pagina zal een centrale rol spelen. Deze uitingen moeten je publiek overtuigen om mee te doen aan je campagne. Probeer daarnaast een aantal leuke content concepten te bedenken die aansluiten op het thema van je campagne en zorgen voor meer interactie en conversatie om zo de campagne levendig te houden.

TIP: Lees hier ook 13 kenmerken waar killer Facebook content altijd aan voldoet

7. Zorg voor mobiel geoptimaliseerde campagne

Grofweg de helft van de Facebook gebruikers benadert Facebook via een smartphone of tablet. Dat betekent als jouw campagne niet mobiel geoptimaliseerd is, 50% van de bezoekers jouw campagne niet (goed) kan zien! Zorg dus ten aller tijde voor een mobiel geoptimaliseerde campagne.

8. Zorg voor feilloze techniek

Er is niets vervelender als het momentum van een campagne verloren gaat door falende techniek. Zorg dat je een campagne eerst uitgebreid test met veel verschillende devices.

9. Zorg voor goed community management

Bereid je zelf goed voor! Omdat een campagne vaak kort en intensief is, zullen er veel meer reacties
en vragen van fans komen dan je gewend bent. Zorg dat deze goed opgevolgd worden en zorg dat je
betrokken fans geënthousiasmeerd worden. Dit zorgt voor authentieke en leuke conversatie.

Pixelfarm creëert succesvolle creatieve Facebook campagnes voor onder andere wehkamp.nl, Sunweb en Garmin. Hulp nodig met Facebook content of op zoek naar een effectieve merkactiviatie? Bezoek onze website op www.pixelfarm.nl

TIP: Benieuwd hoe jouw Facebook scoort? Reken het uit met deze handige IPM calculator