instagram zakelijkWat op 6 oktober 2010 begon als een nieuwe mobiele foto-app groeide in 3,5 jaar tijd uit tot een wereldwijd populair foto- en videonetwerk met meer dan 200 miljoen gebruikers. Ook in ons land is Instagram aan een ware opmars bezig en kent het ondertussen al meer dan 1,5 miljoen gebruikers. Ruim een half miljoen mensen gebruikt het zelfs dagelijks. Ook voor merken biedt dit dus kansen. In dit artikel worden de mogelijkheden uitgelegd om Instagram zakelijk te gebruiken, inclusief handige overzichten, voorbeelden, stappenplannen, tips en tools.

De inhoud van dit (lange) artikel

Zoals de titel al aangeeft wil ik een compleet overzicht geven van hoe je Instagram zakelijk kunt inzetten. Het is uiteindelijk een zeer uitgebreid artikel geworden. Aan bod komt:

  • Wat is Instagram?
  • De groei van Instagram: wereldwijd en in Nederland
  • De grootste merken op Instagram: wereldwijd en in Nederland
  • De voordelen van Instagram voor bedrijven
  • 5 voorbeelden van merken die Instagram al effectief inzetten
  • Adverteren op Instagram
  • 7 handige artikelen, presentaties en stappenplannen
  • Het belang van hashtags op Instagram
  • 13 Instagram apps en tools

Wat is Instagram?

Oprichters Kevin Systrom en Mike Krieger begonnen Instagram in oktober 2010 als een mobiel sociaal netwerk waar het delen van foto’s centraal staat. Het is mede zo populair geworden omdat het gebruikers gemakkelijk in staat stelt om de foto’s te verfraaien met diverse filters. In april 2012 werd Instagram overgenomen door Facebook voor $1 miljard, op dat moment had Instagram 30 miljoen gebruikers, tegenwoordig meer dan 200 miljoen. Sinds de zomer van 2013 is het mogelijk om naast foto’s ook korte video’s van maximaal 15 seconden te delen.

Instagram for Business from Instagram on Vimeo.

De groei van Instagram

Enkele indrukwekkende cijfers en statistieken over Instagram:

  • 200 miljoen gebruikers wereldwijd waarvan er 35% uit de VS komen en 65% buiten de VS.
  • Meer dan 75 miljoen van deze gebruikers logt dagelijks in op Instagram.
  • 35% van de gebruikers logt zelfs meerdere keren per dag in op Instagram.
  • De gemiddelde tijd per gebruiker per maand is 257 minuten.
  • In totaal zijn er meer dan 20 miljard foto’s geüpload op Instagram.
  • Dagelijks worden er meer dan 1,6 miljard likes uitgedeeld en 60 miljoen foto’s gedeeld.

Hier vind je een actueel overzicht van Instagram-statistieken.

Instagram versus Facebook, Pinterest, Tumblr en Twitter

Onderstaande video van L2Thinktank visualiseert de groei van Instagram versus andere sociale netwerken Facebook, Pinterest, Tumblr en Twitter.

Intelligence Report – Instagram 2014 from L2 Think Tank on Vimeo.

Ook onderstaand figuur van Nitrogram laat mooi de groei van Instagram zien versus de drie andere sociale netwerken Pinterest, Tumblr en Twitter.

Instagram vs pinterest

Instagram in Nederland

Uit Social Media Onderzoek 2014 van Newcom Research & Consultancy blijkt dat Nederland op dit moment ruim 1,4 miljoen Instagram-gebruikers kent, waarvan 536.000 mensen Instagram zelfs dagelijks gebruiken. Het gebruik van Instagram op dagelijkse basis is hiermee in een jaar gestegen met maar liefst 347%. Ook onder jongeren van 15-19 jaar is Instagram bijzonder populair, met 400.000 gebruikers. Facebook is trouwens nog steeds verreweg het populairste sociale netwerk met 8,9 miljoen Nederlandse gebruikers in totaal en vrijwel alle jongeren gebruiken dit netwerk.

Instagram gebruikers Nederland algeheel
Instagram gebruikers Nederland jongeren

De grootste merken op Instagram (wereldwijd)

Als we kijken welke branches het meest actief zijn op Instagram zien we dat vooral de automerken, fast food, soft drinks, kleding en retailmerken heel actief zijn op Instagram. Bijna 100% van deze merken is actief op Instagram (data betreft de Verenigde Staten). Verzekeraars zijn met een adoptieratio van 30% het minst actief.

Instagram Merken

Uit onderzoek van TrackMaven blijkt dat 22,4% van de Fortune 500 (de 500 grootste Amerikaanse bedrijven gemeten naar omzet) een officieel account heeft op Instagram. Instagram wordt voornamelijk gebruikt door luxemerken in de entertainment, travel, fashion en livestyle branche. Uit het al eerder aangehaalde onderzoek van L2 blijkt dan ook dat 92% van de onderzochte prestigemerken op Instagram actief is.

De 5 grootste merken op Instagram wereldwijd zijn:

  1. Instagram zelf met 55,3 miljoen volgers
  2. NatGeo met 5,0 miljoen volgers
  3. Victoria’s Secret 4,4 miljoen volgers
  4. Nike 4,3 miljoen volgers
  5. Forever21 met 3,5 miljoen volgers

Ook 9GAG, Starbucks en MTV zijn zeer populair en hebben meer dan 2 miljoen volgers. De populairste celebrities op Instagram zijn Justin Bieber (15,6 miljoen volgers), Kim Kardashian (14 miljoen volgers) en Rihanna (12,8 miljoen volgers).

Bronnen: Webstagram & Ink361

De 15 grootste Nederlandse merken op Instagram

Nederlandse merken zijn nog nauwelijks actief op Instagram. Dit blijkt ook uit recent onderzoek van WhizPR waaruit blijkt dat slechts 14% van de onderzochte marketeers van plan is om Instagram zakelijk te gaan inzetten. Alleen Tumblr scoort lager met 13%.

Instagram Whizpr

Als we naar de grote Nederlandse merken op Instagram kijken, blijkt dat deze nog niet massaal een Instagram account hebben. Uit eigen onderzoek blijkt dat dit de 15 grootste Nederlandse merken op Instagram zijn:

  1. Scotch Official – 36.293 volgers
  2. G-Star RAW – 26.024
  3. KLM – 25.832 volgers
  4. Vogue NL – 18.429 volgers
  5. Red Wing Amsterdam – 18.197 volgers
  6. AFC Ajax – 17.580 volgers
  7. Donald Duck Weekblad – 16.073 volgers
  8. VT Wonen – 13.683 volgers
  9. 101 Woonideeën – 11.884 volgers
  10. Baskets Amsterdam – 11.607 volgers
  11. Linda Magazine – 11.278 volgers
  12. TW Steel – 10.550 volgers
  13. De Bijenkorf – 9.426 volgers
  14. 3FM – 8.412 volgers
  15. Heineken – 7.846 volgers

Meetdatum: 30 april 2014

Het is mogelijk dat deze analyse van Nederlandse accounts niet volledig compleet is. Ken je merken met meer volgers, geef het dan aan in de reacties.

Naast deze merken zijn ook de TV-programma’s The Voice en The Voice Kids populair met beide ruim 14.000 volgers. Dit valt in het niet bij het aantal volgers van de populairste Nederlandse personen zoals Doutzen Kroes (1,4 miljoen) , Tiesto (796k), Robin van Persie (441k) , Fotograaf Eelco Roos (412k), Afrojack (412k), Armin van Buuren (247k) en Nicolette van Dam (157k). Uiteraard zitten hier ook veel internationale volgers tussen.

De voordelen van Instagram voor bedrijven

Een veel en snel groeiend aantal gebruikers alleen is geen goede reden om te beginnen met marketing op Instagram. Waarom is het voor bedrijven dan wel interessant om aanwezig te zijn Instagram? Allereerst is het belangrijk om te weten dat je op Instagram in berichten niet direct kan linken en doorverwijzen naar externe sites. Dit maakt het dus moeilijker direct verkeer te genereren. Alleen in je bio kan je een link naar een site naar keuze opnemen. De ROI is daardoor moeilijker te meten dan bij andere netwerken zoals Facebook, Twitter of Pinterest. Toch kent Instagram ook voordelen. De voordelen van Instagram voor bedrijven op een rij.

  • Creëren van bereik, merkbekendheid en merkvoorkeur. Instagram wordt door de meeste voorlopers op dit gebied vooral ingezet als een brandinginstrument.
  • Het showen van je ‘Community and Culture’ waarbij merken laten zien hoe het is om te werken bij het bedrijf. In dit artikel worden enkele B2B bedrijven, waaronder Oracle en VMCare, uitgelicht die Instagram hiervoor inzetten.
  • Naast deze 2 bovenstaande indirecte effecten blijkt uit een studie van Olapic dat het inzetten van Instagram-fotogalerieën op productpagina’s leidt tot een toename van 5% in overall conversie.
  • Instagram Fox and Fawn

  • Directe sales: het is via een omweg mogelijk om sales te genereren via Instagram. Zo laat het fashionmerk Fox & Fawn Bushwick zien. Gebruikers moeten eerst met de winkel bellen om hun (betaal)gegevens, telefoonnummer en Instagram account door te geven. Vervolgens kunnen ze onder iedere foto met de reactie ‘Ring me’ het item bestellen. Ook de hieronder beschreven campagne van Leica Brazilië werkt op een soortgelijke indirecte manier om sales te genereren. Op Facebook past het Nederlandse Poppy’s Parade deze methode succesvol toe. Deze vorm van verkopen is echter lang niet voor alle bedrijven geschikt.

5 merken die Instagram al succesvol inzetten

Alhoewel er nog niet heel veel Nederlandse bedrijven zijn die Instagram grootschalig inzetten zijn er wel enkele mooie internationale cases. Hieronder een selectie van 5 merken die Instagram zakelijk zeer effectief inzetten.

Ben & Jerry’s: cureert haar eigen brand story

Ben & Jerry’s was in februari 2011 één van de eerste merken die op Instagram actief werd. Ondertussen hebben ze bijna 400.000 volgers op hun account. Ben & Jerry’s doet al haar Instagram marketing inhouse en ziet haar account als een manier om haar merkverhaal visueel te vertellen. Ze cureren actief de relevante hashtags en plaatsen de mooiste foto’s van fans ook op hun eigen account. Zoals ze zelf zeggen: “We’re a curator of our brand story now.”

Ikea Noorwegen: The Social Catalogue

Ikea Noorwegen wilde hun catalogus beschikbaar maken via social media. Om dit te realiseren riepen ze hun Instagram en Facebook-volgers op om een foto te maken van hun favoriete product uit de catalogus en deze op Instagram te plaatsen met een speciale hashtag. Hier was een winactie aan gekoppeld. Het resultaat: binnen vier weken was de gehele collectie gefotografeerd en beschikbaar op Instagram.

Calgary Zoo: jaarverslag op Instagram

De dierentuin van de Canadese plaats Calgary besloot om hun jaarverslag van 2012 op Instagram uit te brengen. Op een apart Instagram account ‘vertellen’ 55 foto’s met bijschriften het gehele jaar van de Calgary Zoo. Een hele mooie manier van visual storytelling.

Leica Brasil: Instagram Commerce

Ter introductie van de Leica C, hun eerste camera met Wifi-functionaliteit, kwam Leica Brasil met een speciale Instagram-campagne waarbij volgers de camera direct op Instagram konden kopen. Gebruikers moesten zich eerst registeren via Arco en @LeicaBrasil volgen op Instagram. Daarna konden ze de camera bestellen door te reageren op een foto. Iedereen die de camera op deze manier kocht ontving ook een poster van de foto. Dit laatste in het kader van een speciale actie rondom kerst.

BBC Instafax: 15 seconden nieuwsflits

BBC experimenteert sinds begin dit jaar met BBC Instafax: 15-seconden durende nieuwsvideo’s die ze verspreiden via hun Instagram account. Ook het Amerikaanse Now this News levert al enige tijd korte nieuwsvideo’s via Instagram.

Andere succesvolle merken

Vaak zijn het bekende namen die je tegenkomt als voorbeeld van een succesvol merk op social media. Maar er zijn ook minder bekende merken die succes boeken op Instagram, zoals enkele B2B-merken. In dit artikel worden de activiteiten van Oracle, VMWare, Cisco en General Electric toegelicht. Ook dit artikel geeft enkele mooie B2B-voorbeelden. Een mooi voorbeeld vind ik zelf TWBA Belgium. Zij laten hun account iedere week door een andere werknemer beheren. En denk je dat alleen grote merken succes kunnen hebben? Bekijk dan eens het account van Baretta Jeans uit Den Haag. Deze kleine jeanswinkel heeft meer dan 4.000 volgers. Zij delen op hun account hun liefde voor jeans met hun zeer trouwe achterban.

Adverteren op Instagram

De eerste drie jaar had Instagram geen duidelijk verdienmodel en dus ook geen inkomsten. Dat veranderde toen Instagram in de zomer van 2013 bekend maakte te gaan testen met het vertonen van advertenties in het nieuwsoverzicht van gebruikers. Hiervoor werken ze samen met enkele (Amerikaanse) merken die al langer actief zijn op Instagram zoals Adidas, Ben & Jerry’s, Burberry, Levi’s, Paypal en General Electric.

Instagram is vrij voorzichtig met het vertonen van advertenties. Zoals ze zelf aangeven:

“Our aim is to make any advertisements you see feel as natural to Instagram as the photos and videos many of you already enjoy from your favorite brands. After all, our team doesn’t just build Instagram, we use it each and every day. We want these ads to be enjoyable and creative in much the same way you see engaging, high-quality ads when you flip through your favorite magazine. “

Het is voor Nederlandse bedrijven tot op heden niet mogelijk om te adverteren op Instagram. Die mogelijkheid komt er vast, maar de kans bestaat dat lang niet ieder bedrijf wordt toegelaten. Dit om er voor te zorgen dat het nieuwsoverzicht van Instagram van hoge kwaliteit blijft en niet wordt overspoeld met advertenties.

De eerste resultaten van Instagram advertising

Een advertentie op Instagram is altijd duidelijk te herkennen en gelabeld als ‘sponsored’. Zie hieronder het voorbeeld van Levi’s.

instagram advertenties

Uit analyses blijkt dat de eerste advertentiecampagnes zeer effectief waren in het genereren van bereik, engagement, ad recall en awareness. Je vindt hier een analyse van Nitrogram over de advertentiecampagne van fashion designer Michael Kors en hier de case studies van Ben & Jerry’s,Levi’s (let op: pdf) en Taco Bell & Hollister. Instagram is ondertussen ook stilletjes begonnen met het testen van video-advertenties.

7 handige artikelen, presentaties en stappenplannen

Wil je zelf beginnen met Instagram marketing? Hieronder vind je een selectie van de beste artikelen, presentaties en stappenplannen om je op weg te helpen.

#1: The Ulitmate Guide to Instagram marketing (Ross Simmonds)

Deze presentatie legt je stap voor stap uit hoe je Instagram zakelijk kunt inzetten, inclusief mooie voorbeelden.

#2: Instagram Marketing: How to Get Started With Instagram (SocialMediaExaminer)

Dit artikel helpt je goed op weg als je wilt starten met Instagram marketing. Op SocialMediaExaminer verscheen ook dit artikel met 26 tips over Instagram zakelijk in te zetten.

#3: The Guide to Instagram for Business (Nitrogr.am)

Dit stappenplan van Nitrogr.am is nog uitgebreider en legt je o.a. uit hoe je jouw account opzet, meer volgers krijgt, hashtags effectief gebruikt en Instagram-campagnes opzet.

#4: Tools and Tips to Help Marketers Inspire and Engage on Instagram (Instagram Blog)

In dit artikel deelt Instagram zelf vijf tips om meer interactie te genereren. Ze hopen zo merken te inspireren.

#5: The Science of Instagram: How to Get More Followers and Likes (QuickSprout)

Dit artikel op QuickSprout legt je uit hoe je meer volgers en likes kunt krijgen op Instagram.

Diptic

#6: How the most successful brands dominate Instagram, and you can too (FastCompany)

Wil je weten hoe de meeste succesvolle merken Instagram inzetten? Lees dan dit artikel op FastCompany en leer hoe je dat zelf ook kan inzetten.

#7: 7 Instagram Influencers’ Photo Ideas that Brands Can Use Too (Nitrogram)

Wat kan je leren van de invloedrijke Instagram-gebruikers met honderdduizenden of zelfs miljoen volgers? Dat laat dit artikel zien. Nog meer inspiratie nodig? Onderstaande presentatie helpt je met toptechnieken om meer likes te krijgen.

Het belang van hashtags op Instagram

Net als op Twitter (en in mindere mate Facebook) zijn hashtags heel populair op Instagram. Instagram wordt veelal gebruikt als social discovery platform en hashtags worden gebruikt om de content te categoriseren. Hashtags zijn dus heel erg nuttig om gevonden te worden op relevante termen. Anders dan op andere sociale netwerken kan je op Instagram ook alleen maar zoeken op hashtags. Het is dus zeker aan te raden om gebruik te maken van hashtags om te zorgen dat jouw berichten beter gevonden worden. Hier vind je een overzicht van de populairste hashtags op Instagram en dit artikel geeft je meer inzage in de werking en het nut van hashtags op Instagram. Op Iconosquare kan je eenvoudig zoeken op hashtags.

Instagram Hashtags
Bron afbeelding: Socialbakers>

Uit onderzoek van TrackMaven blijkt dat er een correlatie bestaat tussen de mate van interactie en het aantal gebruikte hashtags. Echter, de interactie neemt af bij meer dan 5 hashtags per bericht. Waarschijnlijk omdat het dan op tag spam begint te lijken. Overdaad schaadt.

Advies: gebruik relevante hashtags met mate om goed vindbaar te zijn zonder dat je wanhopig overkomt.

13 Instagram apps en tools

Tot slot nog 13 handige apps en tools.

Analytics, hashtags zoeken en monitoring, Social CRM en rapportage:

Widgets en buttons om je Instagram te integreren op je eigen site:

Facebook apps om je Instagram account te koppelen en te tonen.
Zie hieronder een voorbeeld Alp d’Huzes of de Statigram Facebook-pagina.

Alpdhuzes instagram tab

Instagram video: deze 2 tools helpen je om gemakkelijk mooie videocompilaties te maken van je foto’s.

Mist er nog iets? Laat het weten

Instagram is aan een enorme opmars bezig, ook in Nederland. Instagram is hard op weg om na Facebook het meest gebruikte sociale netwerk te worden. Met dit artikel heb ik geprobeerd een zo compleet mogelijk overzicht te geven van de mogelijkheden om Instagram zakelijk in te zetten. Een overzicht dat ik zelf tot op heden miste. Heb je nog toevoegingen? Laat het weten in de reacties. Vond je het de moeite waard om te lezen? Deel het dan vooral op social media met je netwerk. Dat waardeer ik zeer.