Audience InsigthsAls je meer inzicht hebt in je doelgroepen, dan zijn de berichten die je naar hen stuurt ook relevanter. Dat is de gedachte achter Facebook Audience Insights, een nieuwe tool die marketeers meer leert over hun doelgroep. De tool geeft inzicht in onder andere geografische en demografische data en het koopgedrag van de doelgroepen.

Meer inzicht in je doelgroep

Audience insigths 1

Als je bijvoorbeeld meer bekendheid wilt voor jouw kledingmerk voor vrouwen en je hebt een fysieke winkel, dan wil je bijvoorbeeld weten hoeveel mensen er in de omgeving van jouw winkel wonen. Maar je wilt ook interesses en koopgedrag van hen weten. Met Audience Insights kun je deze informatie vinden. Maar je kunt er nog veel meer vinden, namelijk:

  • Demografische gegevens: leeftijd, geslacht, levensstijl, opleiding, burgerlijke staat, werkstatus en de samenstelling van het huishouden;
  • Pagina likes: de pagina’s die de doelgroep het meest liket, verdeelt in categorieën. Bijvoorbeeld vrouwenkleding of sport;
  • Woonplaats en taal: waar woont de doelgroep en welke taal spreekt ze;
  • Facebookgebruik: hoe vaak logt jouw doelgroep in op Facebook en welk middel gebruikt ze daarvoor;
  • Koopgedrag: inzicht in vorige aankopen (bijvoorbeeld kopers van vrouwenkleding) en in aankoopmethoden

Audience Insights 2
Deze informatie kun je voor drie verschillende groepen bekijken:

  • Gebruikers van Facebook
  • Mensen die verbonden zijn aan jouw pagina of aan jouw evenement
  • Custom audiences

Audience insights 3

Verschil met Paginastatistieken (Page Insights)

Audience Insights lijkt op Page Insights (de statistieken van jouw pagina) maar er is toch een groot verschil. Audience Insights kijkt naar trends van jouw huidige of toekomstige klanten op Facebook, terwijl Page Insights naar de interacties kijkt van gebruikers met jouw pagina.

Privacy

Facebook Audience Insights houdt rekening met de privacy van gebruikers. De informatie die gebruikt wordt, hebben gebruikers zelf op Facebook gezet en sommige informatie wordt verkregen via partners zoaals Acxiom. Dankzij de targeting in categorieën van Facebooks partners laat Audience Insights informatie zien over groepen gebruikers zonder dat de individuele personen in die groepen bekend zijn. Op deze manier krijgen marketeers inzichten terwijl persoonlijke informatie privé blijft.

Voorlopig nog niet beschikbaar in Nederland

De uitroal van Audience Insights is deze week begonnnen voor alle marketeers in de Verenigde Staten. In de komende maanden zal het ook wereldwijd beschikbaar worden uitgerold.

Meer informatie vind je op het blog van Facebook.