Afgelopen maandag gaven we hier een overzicht van de 25 grootste Nederlandse Facebook-pagina’s en nu is er in minder dan een dag een nieuwe nummer 1. De Facebook-pagina Pietitie, een pagina tegen de afschaffing van het Sinterklaasfeest, heeft binnen 24 uur meer dan 600.000 likes (!) verzameld. Daarmee is het volgens onderzoek van Fanrise de snelstgroeiende Facebook-pagina die ooit in Nederland is gelanceerd. Sterker nog: op dit moment is de Pietitie de meest populaire pagina in Nederland en verslaat daarmee grote merken als de Bijenkorf, Heineken en KLM ruimschoots als er wordt gekeken naar het aantal Nederlandse likes.

Naar aanleiding van de berichtgeving rondom het VN-onderzoek naar Zwarte Piet en het mogelijk verbieden van het Sinterklaasfeest hebben twee verontruste burgers het initiatief pietitie.nl gestart. Zij blijken niet alleen te staan, gezien de honderdduizenden steunbetuigingen. De bijbehorende Facebookpagina heeft in minder dan 24 uur meer dan 600.000 likes verzameld. Daarmee is het volgens onderzoek van Fanrise de snelst groeiende Facebook-pagina die ooit in Nederland is gelanceerd.

Pietitie pagina

Sterker nog: op dit moment is de Pietitie de meest populaire pagina in Nederland en verslaat daarmee grote merken als de Bijenkorf, Heineken en KLM ruimschoots als er wordt gekeken naar het aantal Nederlandse likes. “Alle alarmbellen gingen gisteren af!” aldus Joost Lasschuit, mede-oprichter van Fanrise. “Zo’n explosieve groei van een Facebook-pagina hebben we nog nooit in Nederland gezien.”

Pietitie laat zien hoe sterk Nederlanders zich verbonden zien met het Sinterklaasfeest. Het aanmaken van een Facebook-pagina blijkt hierbij een effectief middel, hoewel soortgelijke initiatieven Sorry voor het Koningslied (85.817 likes) en Zonder baard, geen koning (72.249 likes) in het verleden een veel kleinere verspreiding en groei lieten zien. Dat de pietendiscussie leeft blijkt ook uit het feit dat ook de satirische Facebook-pagina ‘Witte Kerst Is Racisme’ binnen een dag ook 60.000 likes wist te verzamelen.

Witte kerst is racisme 60k

Uit recente cijfers van Facebook blijkt dat er in Nederland 6 miljoen personen dagelijks inloggen op Facebook. Dit betekent dat minimaal 10% de Pietitie heeft getekend en dit aantal stijgt per minuut.