Interactie genereren in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden pagina’s en bedrijven op Facebook. Maar wat en wie genereren nou de meeste interactie van alle Nederlandse pagina’s? Dat hebben we samen met Fanrise (zij analyseren vrijwel alle grote Nederlandse pagina’s) onderzocht. Hier presenteren we de 25 Nederlandse Facebook-berichten die in de maand september de meeste interactie genereerden. Hieruit blijkt dat Nicolette van Dam en Ali B. de ongekroonde Facebook-koningin en koning van ons land zijn en dat Radio Veronica het beste presteert van alle bedrijven.

#1. Nicolette van Dam

Datum: 18 september 2013
Fans: 31.813
Totaal interacties: 37.298
IPM+: 1172,4

#2. Ali B.

Datum: 24 september 2013
Fans: 23.364
Totaal interacties: 20.164
IPM+: 863,0

#3. Nicolette van Dam

Datum: 26 september 2013
Fans: 31.813
Totaal interacties: 26.677
IPM+: 838,6

#4. Radio Veronica

Datum: 19 september 2013
Fans: 22.237
Totaal interacties: 16.221
IPM+: 729,5

#5. Flabber

Datum: 6 september 2013
Fans: 11.592
Totaal interacties: 7.709
IPM+: 665,0

#6. Hoefslag

Datum: 17 september 2013
Fans: 15.321
Totaal interacties: 9.338
IPM+: 613,4

#7. Nicolette van Dam

Datum: 29 september 2013
Fans: 32.813
Totaal interacties: 17.329
IPM+: 544,7

#8. Bauke Mollema

Datum: 11 september 2013
Fans: 13.255
Totaal interacties: 6.636
IPM+: 500,6

#9. Stichting Dierenlot

Datum: 25 september 2013
Fans: 43.632
Totaal interacties: 20.816
IPM+: 477,0

#10. Thermen Bussloo

Datum: 27 september 2013
Fans: 11.303
Totaal interacties:5.053
IPM+: 447

Nummer 11 t/m 25

Hieronder staan de nummers 11 tot en met 25. Tussen haakjes staat de IPM+ score van de updates.
11. Scorito (446,9)
12. Wij zijn Ajax Amsterdam (438,7)
13. Wakker Dier (421,2)
14. Mannenhumor (375,0)
15. Divorce (370,6)
16. Expeditie Robinson (359,4)
17. Mignon Juwelier & Stijl in Trend (351,7)
18. WSPA Nederland (346,9)
19. Dixons (341,2)
20. Make A Wish (331,1)
21. Ali B. (318,5)
22. Scorito (313,9)
23. Hoefslag (295,6)
24. Loesje (290,6)
25. Leen Bakker (289,5)

Hoe is de lijst samengesteld?

Om in aanmerking te komen voor dit overzicht moest de pagina minimaal 10.000 fans hebben. Om de updates te rangschikken op basis van interactie is de IPM+-score gehanteerd. IPM staat voor interaction per mille (interactie per duizend fans) waarbij de “+” aangeeft dat ook het aantal shares wordt meegenomen. De originele IPM-formule (in 2010 bedacht door Conversocial) neemt deze niet mee. Fanrise berekent dagelijks de IPM+-score voor duizenden pagina’s en berichten met de volgende formule:

Formule IPM+

Om de IPM+-score van een specifiek bericht te berekenen worden de reacties, likes, shares van het bericht bij elkaar opgeteld en door het aantal fans gedeeld. IPM+ is een metric die je in staat stelt om pagina’s van verschillende omvang en berichten met elkaar te vergelijken op het gebied van interactie. Het is dan ook een goede methode om een benchmark tussen verschillende pagina’s en specifieke berichten uit te voeren. Iedereen kan de IPM+-score van zijn of haar eigen pagina gemakkelijk zelf uitrekenen met de IPM+-calculator.

Conclusies en learnings

Wat kun je van deze toppers leren qua interactie op Facebook? Uiteraard zijn we niet allemaal een BN’er of een grappensite maar als we de topupdates analyseren zien we enkele patronen:

Alle updates in de lijst zijn foto’s & video’s. Deze updates scoren vrijwel altijd hoger qua interactie dan tekst en links. In de Top 25 zit geen enkele tekstupdate of link post.
Video’s die op Facebook zijn geüpload genereren significant meer interactie dan gedeelde YouTube-links. Iets om te onthouden als je een video wilt delen op Facebook
• Thema’s die het beste scoren zijn: humor, actualiteit, positiviteit, ontroerend, opmerkelijk of exclusief nieuws en dieren. Thema’s die ook perfect aansluiten bij de redenen waarom mensen Facebook gebruiken en veel mensen aanspreken. Ga nu dus niet meteen allemaal kattenplaatjes delen maar bedenk hoe je deze thema’s op een relevante wijze kan inzetten. En wees dus niet zo saai! Luchtige content scoort.
CTA’s (call-to-actions) en winacties werken. Mensen oproepen om een bericht te liken of te delen eventueel i.c.m. met een kans op een prijs werkt om interactie te krijgen. Het oproepen tot delen van een bericht is trouwens tegen de wedstrijdregels van Facebook. Hou daar rekening mee. Dat winacties werken om engagement te krijgen wil trouwens niet zeggen dat ook iedereen ze zou moeten inzetten.

Nicolette van Dam: Nederlandse Facebook Queen

Nicolette van Dam is met nummer een 1, 3 en 7 notering absoluut de koploper als het om interactie op Facebook gaat. Ook Ali B. weet goed hoe hij z’n fans moet boeien en bereiken. Omdat we geen beheerder zijn van de pagina’s kunnen we niks zeggen over het bereik van deze afzonderlijke berichten maar Nicolette van Dam deelde een screenshot op Twitter waaruit blijkt dat een update meer dan 8 miljoen mensen heeft bereikt. Als we het over bereik hebben is dat ronduit indrukwekkend en geeft het de kracht van Facebook weer, niet alleen in termen van interactie maar ook bereik.

Nicolette van Dam 8 miljoen bereik

Later: de 25 grootste Nederlandse pagina’s

We gaan deze lijsten vaker publiceren hier op Likeconomics. Binnenkort publiceren we ook een Top 25 van de grootste Nederlandse pagina’s qua likes en interactie. Hou deze site dus zeker in de gaten, schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook of volg ons op Twitter.