Inspiratie nodig voor je volgende Facebook-campagne? We hebben 15 bekende en minder bekende voorbeelden verzameld van succesvolle Facebook-campagnes. Ga er rustig voor zitten en laat je inspireren door deze 15 nationale en internationale voorbeelden van zeer geslaagde en virale campagnes op Facebook.

#1: Veilig Internetbankieren

Om de consumenten aan te manen om nooit bancaire gegevens te delen lanceerde de Belgische organisatie Febelfin een YouTube video ‘See how easily freaks can take over your life’ waarbij iemands leven werd overgenomen aan de hand van een phishingmail en een vriendschapsverzoek op Facebook. De video werd intussen al om en bij het half miljoen keer bekeken. Dat was niet de eerste keer dat ze een geweldige campagne bedachten want ook deze mindreader video is van hun hand.

#2: Anti Drugs Timeline

Toen de Facebook Timeline werd geïntroduceerd was de Israëlische Anti Drugs Autoriteit de eerste die de Timeline inzette voor een creatieve Facebook-campagne. Ze creëerden een tijdlijn voor een jong persoon (Adam Barak). Aan de ene kant van de tijdlijn zie je zijn leven als drugsverslaafde en aan de andere kant van de tijdlijn het leven van een niet-verslaafde. Dit om een beeld te geven wat de effecten van een drugsverslaving zijn op het leven van een persoon. Doordat de campagne werd ingezet voor een profiel in plaats van een pagina kon de nieuwe Timeline al gebruikt worden voor de pagina’s overgingen op het nieuwe design . Hierdoor was de Anti Drugs Autoriteit de eerste organisatie die de Timeline creatief inzette en heeft de campagne wereldwijd veel gratis publiciteit gegenereerd. Het profiel is nu offline, maar onderstaand filmpje geeft een zeer goed beeld van de ingevulde tijdlijn.

#3: Nike Japan: Run Like Me

Bij de lancering van een nieuw model sportschoen werd door Nike Japan een campagne bedacht waarbij de Nike+ app, GPS en Facebook werden gecombineerd. De campagne liet zien dat je met deze schoen langer kan rennen. Marathonloper Joseph Tame liep voor elke Facebook like 10 meter. Het resultaat: in totaal rende Joseph in 30 dagen meer dan 420 kilometer.

#4: Pepsi Like Machine

Productsampling is nog steeds veel gebruikte techniek om nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Pepsi introduceerde in België bij een concert van Beyonce een nieuwe manier van samping; in ruil voor een Facebook like kreeg je een ijskoud blikje cola uit de Like Machine. Slim bedacht.

#5: Anthon Berg

Anthon Berg, een van de oudste Deenste chocolafabrikanten opende voor één dag een chocoladewinkel waar je alleen kon betalen met een goede daad: de Generous Store. Jouw belofte van een goede daad werd meteen in de winkel naar je Facebook-vriend of vriendin gestuurd waardoor de druk om deze uit te voeren hoog lag.

#6: Diesel FacePark

Diesel riep hun fans op hun leven niet achter een scherm te verdoen maar sociaal te zijn in de buitenwereld. Daarvoor richtten ze voor één dag FacePark op, een park waar er voor digitale producten geen plek was maar bekende Facebook-functionaliteiten offline tot leven kwamen. Volgens eigen zeggen: a stupid idea that might change the world. But probably won’t. Stupid of niet, creatief is het wel.

#7: Heineken Social Christmas Tree

Heineken Singapore heeft voor de kerst van 2011 een 11 meter hoge digitale sociale Kerstboom ontworpen die was vol gehangen met 48 LCD schermen. Op deze schermen werden de kerstgroeten en foto’s uitgezonden van Facebook-fans die deze konden uploaden via een speciale Facebook app. Mocht ik in Singapore wonen dan had ik zeker mijn kerstgroeten geüpload en langs gegaan om het in levende lijve te aanschouwen. Iets wat vele duizenden fans hebben gedaan.

#8: KLM Tile and Inspire

In 2011 konden Facebook-fans van KLM een eigen Delfts blauw tegeltje ontwerpen inclusief profielfoto en inspirerende tekst. De tegeltjes van de winnaars van deze actie werden op een KLM Boeing 777 geplaatst en deze vliegt nu hoog in de lucht rond beplakt met duizenden blauwe fantegeltjes. Hoe gaaf is het dat je kan zeggen dat jij op een Boeing staat afgebeeld?

#9: Maes Bier

Het Belgische biermerk Maes is het tweede biermerk in België maar de marktleider (AB Inbev) verkoopt 4 keer zoveel bier en daar wilden ze verandering in brengen. Naast een populair biermerk is Maes ook één van de meest populaire achternamen van het land (enkel Janssens en Peeters zijn populairder). Dat gegeven gebruikten ze om hun actie vorm te geven. Ieder persoon met Maes als achternaam in België kreeg een gratis vat bier cadeau. Via de Facebook-pagina van Maes kon die worden geclaimd en de gelukkigen mochten 20 vrienden uitnodigen om deze samen te nuttigen. 7 duizend Belgen veranderden zelfs hun achternaam op Facebook om een gratis vat te bemachtigen waardoor het nu de populairste Belgische achternaam (op Facebook) is. Ze zijn nog steeds de nummer 2 biermerk maar de campagne leverde wel enorm veel aandacht en goodwill op.

#10: Obermutten

Het kleine Zwiterse bergdorpje Obermutten met slechts 78 inwoners besloot om hun Facebook-fans een fysieke plaats in het dorp te geven. Alle profielfoto’s van de fans werden uitgeprint en kreeg een plek op een houten aanplakbord. Het resultaat: de campagne ging viraal en het dorpje heeft nu duizenden fans, de campagne heeft ongekend veel media-aandacht gekregen en honderden fans van over de hele wereld besloten het dorpje daadwerkelijk te bezoeken. Door het overweldigende succes van hun vriendschapsband met al hun fans besloten ze een jaar later een vervolg aan de campagne te geven door het oprichten van een International Museum of Friendship.

#11: Olla Condoms

In deze campagne probeerde de Braziliaanse condoomfabrikant Olla hun doelgroep te laten schrikken en hun product te laten gebruiken door ze een vriendschapsverzoek te sturen van hun ongeboren zoon. Simpel idee maar effectief om de boodschap te verspreiden.

#12: OZU University

De nieuwe Turkse universiteit OZU zette Facebook succesvol in om studenten te werven voor de opleiding. Zij lieten een Facebook-app ontwikkelen, ‘The Game of Your Life’, waarmee studenten hun toekomst konden visualiseren tot vijf jaar na afstuderen. De campagne was zeer succesvol: meer dan 250.000 bezoekers en 2 miljoen dollar aan gerealiseerde mediawaarde. Maar het belangrijkste: vele nieuwe inschrijvingen van studenten die OZU University wellicht nooit zouden overwegen als ze niet hadden meegedaan aan de Facebook-campagne.

#13: Ultimat Vodka: Social Life Audit

Deze app van Ulitmat Vodka is naar eigen zeggen de eerste online applicatie die je offline sociale leven analyseert. Als je deze app toestemming geeft analyseert het je Facebook-profiel en geeft het een score hoe goed jouw offline sociale leven is aan de hand of je lacht op foto’s, of je incheckt op trendy plaatsen, of je ook omgaat met leden van het andere geslacht etc. Deze persoonlijke score presenteren ze op een infographicachtige manier die je uiteraard kan delen met je vrienden.

#14: Volkswagen fanwagen

Volkswagen Nederland hield enkele jaren geleden een zeer mooie Facebook-actie waarbij fans konden kiezen tussen de Kever en de klassieke Transporter 1 bus. De auto die als eerste 20.000 stemmen kreeg, werd eenmalig geproduceerd als Volkswagen ‘Fanwagen’ met een aantal opvallende Facebook features. De T1 kwam als winnaar uit de strijd en 1 fan was de gelukkige en won deze unieke bolide.

#15: Volkswagen Flipbook

De terreinwagen Volkswagen Amarok is geschikt voor alle typen ondergrond. Om dat te tonen bedacht Volkswagen Flipbook. Geen dure of ingewikkelde app maar niets anders dan een fotoalbum op Facebook waar je al scrollend doorheen de auto op verschillende ondergronden ziet. Mooi in al zijn eenvoud.

Enkel video’s opgenomen in overzicht

Hierboven zijn alleen campagnes opgenomen waar een video van beschikbaar is, daarom tref je vooral grotere merken met een navenant budget. De lijst is redelijk willekeurig gerangschikt. Een deel van deze campagnes had ik al eerder gedeeld op Marketingfacts. Mist er een geweldige campagne in dit overzicht? Laat het hieronder weten.