Facebook heeft gisteravond haar paginarichtlijnen (page terms) aangepast. Het is nu mogelijk om promoties te doen vanuit de Page Timeline, bijvoorbeeld met een bericht. Het doel van de wijzigingen is om bedrijven eenvoudiger (kleine) promoties te laten doen op hun pagina en daarmee nog meer mogelijkheden te geven om interactie aan te gaan met fans. Het delen van foto’s is echter nog steeds niet toegestaan als deelnamemechanisme. Tevens kondigde Facebook enkele andere wijzigingen aan zoals het bestraffen van bedelen om likes en het plaatsen van memes.

Belangrijkste wijzigingen:

  • Bedrijven kunnen inschrijvingen verzamelen voor een promotie met behulp van een comment of like (naast de traditionele manier met behulp van een applicatie);
  • Bedrijven kunnen inschrijvingen verzamelen door mensen een bericht te laten sturen naar de pagina;
  • Promoties binnen en buiten Facebook kunnen de like button gebruiken als stemmechanisme;
  • Winnaar(s) mogen bekend worden gemaakt op de pagina.

Onderstaand voorbeeld waarbij een reactie dient als deelname is dus vanaf heden toegestaan.

Facebook wedstrijd voorbeeld

Wat niet wijzigt:

  • Berichten laten plaatsen op mensen hun eigen Timeline of die van hun vrienden is nog steeds verboden. Dit betekent onder andere dat een bericht laten delen als winmechanisme niet volgens de regels is;
  • Mensen mogen niet zichzelf niet taggen in foto’s en plaatjes van pagina’s als winmechanisme (afgezien als zij zelf daadwerkelijk op de foto staan).

Deze wijzigingen kunnen een mooie toevoeging zijn om eenvoudig prijzen weg te geven in een bericht. Het nadeel is dat men op deze manier geen gebruikersinformatie verzamelt, zoals bijvoorbeeld een e-mailadres of user id. Uiteraard kan dit nog steeds wel via applicaties, waar het ook mogelijk is om de viraliteit van de Open Graph te benutten.

Irritant voor gebruikers?

De nieuwe regels (zie hier een pdf met uitleg van Facebook zelf) maken het makkelijker om een wedstrijd op Facebook te organiseren maar veel van dit soort wedstrijden wekken irritaties op bij gebruikers wiens nieuwsoverzicht helemaal volstaat met foto’s gedeeld door vrienden die meedoen aan een wedstrijd. Het is belangrijk om te weten dat dit soort wedstrijden nog steeds niet zijn toegestaan (delen mag niet, liken en reageren wel). Te hopen is dat Facebook nu dit soort like & share wedstrijden ook daadwerkelijk aanpakt om deze irritaties te voorkomen.

Andere wijzigingen: bedelen om likes en memes bestraft

Naast deze wijzigingen heeft Facebook ook aangekondigd dat het vragen/bedelen om likes in berichten en het plaatsen van zogenaamde memes een negatief effect heeft op de zichtbaarheid. Op de site van Jon Loomer en Techcrunch lees je hier meer over.

Ik ben zeer benieuwd wat jullie van deze wijzigingen vinden.

Met dank aan Yes2web voor input van tekst.
Bron image: title=”Babble” target=”_blank”>Babble