Hoe krijg je meer likes en fans voor je Facebook-pagina? Een vraag die veel beheerders zichzelf vaak stellen. Om je daar mee te helpen som ik in dit artikel de acht meest effectieve manieren om meer likes te krijgen en je fanbase uit te bouwen op.

Likes, fans, vind ik leuks: wat is het verschil?

Gebruikers die een pagina leuk vinden, worden op meerdere manieren aangeduid: fans, likes, likers of vind ik leuks’.. De term fans stamt uit de beginjaren van Facebook, toen de knop ‘become a fan’ prominent bovenaan de pagina stond. Later is dit vervangen door de ‘like’-knop, of in het Nederlands de ‘vind ik leuk’-knop. De term ‘fans’ is men echter blijven gebruiken. Waarschijnlijk vooral omdat ‘fans’ beter klinkt dan ‘vind ik leuks’ maar fans, likes en vind-ik-leuks betekenen in dit geval dus hetzelfde: Facebook-gebruikers die een bedrijfspagina leuk vinden.

Fans become likes

Niet doen: likes kopen

De snelste manier om snel veel nieuwe likes te krijgen is simpel…..je kan ze kopen. Google maar op ‘likes kopen’ en de aanbiedingen vliegen je om de oren. Voor een paar tientjes heb je duizenden nieuwe fans. Echter, de kans dat deze accounts echt zijn of uit Nederland komen is nihil. Veelal zijn het spamaccounts of gebruikers uit India, Pakistan of Bangladesh die betaald je pagina liken. De kans dat deze gebruikers ooit klant van je worden is nog kleiner. Wat ze ook beweren; fans kopen is een hele slechte beslissing want wat heb je aan honderden of duizenden nepfans? Wellicht geeft zo’n bedrijf onder dit artikel zelfs een reactie (ik hoop het niet maar ze zijn zeer bedreven in commentspam) dat zij ‘echte’ fans leveren. Nogmaals, geloof ze niet en richt je op kwaliteit, niet op kwantiteit.
Dislike

Wel doen: 8 tips

Nu je weet wat je niet moet doen is het tijd om aandacht te besteden aan de manieren om meer likes te krijgen. De 8 meest effectieve manieren zijn:
1. Nodig je vrienden uit
2. Deel je pagina
3. Integreer een Like Box op je site
4. Integreer het in je e-mail
5. Promoot je pagina offline
6. Zet een Facebook-campagne op
7. Creëer goede content
8. Adverteer op Facebook

Waarom liken mensen pagina’s?

Voordat er begonnen wordt om echte fans te binden aan je pagina is het goed om stil te staan bij de redenen waarom mensen pagina’s liken. Hier zijn meerdere onderzoeken naar gedaan en steeds komen dezelfde redenen bovendrijven. Mensen liken pagina’s:

– Om affiniteit met het merk te tonen;
– Om het laatste nieuws over een merk te ontvangen;
– Om kans te maken op een prijs;
– Om aanbiedingen, kortingen, freebies of exclusieve content te ontvangen.

Daarnaast wijst onderzoek van DDB wijst uit dat 84% van de fans van een gemiddelde Facebook-pagina bestaande klanten zijn. Het is daarom aan te raden om allereerst de klanten en bestaande connecties te activeren om fan te worden van de pagina.

Begin bij je bestaande connecties

OK, je wilt dus echte kwalitatieve fans: hoe krijg je die? Dat doe je door te beginnen met je te richten op potentiële fans waar al een band mee is. Ga daarna pas op zoek naar nieuwe fans die nog niet bekend zijn met je organisatie. De volgende methodes kunnen daarbij helpen:

Nodig je vrienden uit

De meeste gebruikers hebben al een groot netwerk van vrienden op Facebook. Deze kun je gemakkelijk uitnodigen om fan te worden van je pagina. Dit doe je door naar je Facebook-pagina te gaan. Bovenaan in het administratiepanel vind je de knop ‘Publiek opbouwen’ en daaronder de optie ‘Vrienden uitnodigen’. Als je deze knop aanklikt, kun je gemakkelijk een selectie maken van de vrienden die je wilt uitnodigen om fan te worden van jouw pagina. Deze vrienden ontvangen automatisch een melding met hierin jouw uitnodiging. Dit is de meest effectieve manier om gemakkelijk nieuwe fans te krijgen. Vergeet dus niet om hier mee te beginnen maar nodig niet al je vrienden uit maar enkel degenen die in je doelgroep vallen.

Vrienden uitnodigen pagina

Deel je pagina

Naast je vrienden uit te nodigen kan je ook je pagina delen met al je vrienden of in een groep waar je lid van bent. Ook deze optie vind je onder de knop ‘Publiek opbouwen’. Je kan er voor kiezen om jouw pagina onder de aandacht te brengen van al jouw vrienden (op eigen tijdlijn), op de tijdlijn van een specifieke vriend of vriendin, in een groep, een (andere) pagina die je beheert of het via een privébericht te versturen naar een vriend. Vergeet niet om een korte wervende tekst voor je pagina te schrijven als je de pagina deelt.

Pagina Delen Likeconomics

Integreer het op je website met de Like Box

Een gemakkelijke manier om je websitebezoekers te converteren naar Facebook-fans is om een Like Box te integreren op je site. Met een like box, die je op Likeconomics op iedere pagina in de rechterkolom aantreft, zien gebruikers meteen hoeveel likes jouw pagina heeft en of daar vrienden bij zitten en kunnen gebruikers met één druk op de knop je pagina liken Wellicht overbodig om te noemen maar een Like Box is helemaal gratis en de code om deze te maken en aan te passen vind je hier.

Like Box Likeconomics

Integreer het in je e-mailhandtekening

Breng de Facebook-pagina onder de aandacht in de e-mailhandtekening. Hier worden al de
contactgegevens en webadres vernoemd. De URL van de Facebook-pagina kan hier prima aan toegevoegd worden. Zo wordt de pagina iedere dag onder de aandacht gebracht van de mensen waarmee gemaild wordt. Een gemakkelijke plugin die automatisch je laatste Facebook-bericht in je e-mailhandtekening plaatst is Wisestamp (zie onderstaande afbeelding).

Wisestamp voorbeeld

Offline promotie van je pagina

Naast promotie en integratie via online media zijn er legio mogelijkheden om de Facebook-pagina offline te promoten. Denk hierbij aan posters, raamstickers. een vermelding in je bedrijfsblad of andere publicatie of een verwijzing naar je Facebook-pagina in je folder of advertenties. Een andere optie is om bijvoorbeeld gratis Wifi aan te bieden in ruil voor een like. Dit kan zeker interessant zijn voor Horeca-gelegenheden. Een aanbieder die dat aanbiedt in Nederland is SO WIFI en ook Facebook heeft zelf ook plannen om gratis WiFi aan te gaan aanbieden.

Facebook raamsticker

Facebook-wedstrijd, winacties en campagnes

Veel gebruikers worden fan van een pagina om kans te maken op een prijs of om korting en freebies te ontvangen. Hier kun je goed op inspelen met speciale campagnes waarbij gebruikers kans maken op mooie prijzen, waarbij iedereen een freebie of exclusieve content ontvangt of onderdeel is van een hele gave campagne. Als een dergelijke actie wordt ingezet, is het van belang aan de hieronder beschreven punten aandacht te schenken:

Hou je aan de Facebook-richtlijnen
Facebook hanteert redelijk strikte regels omtrent wedstrijden op fanpagina’s. Het is van belang zich hieraan te houden als men een wedstrijd opzet. Zo zijn de zogenaamde Like&, Share & winacties (‘Deel deze foto en je maakt kans op’ niet toegestaan. Een like, een reactie of het delen van een bericht mag nooit dienen als deelname aan een wedstrijd en wedstrijden moeten altijd plaats vinden op een aparte applicatie op de pagina. Hier vind je een duidelijke uitleg van de Facebook-wedstrijdregels en hier vind je een overzicht van bedrijven die Facebook wedstrijdapps aanbieden.

Update: Facebook heeft de richtlijnen rondom wedstrijden versoepeld.

Zorg voor een relevante en aansprekende prijs
Om ervoor te zorgen dat je de juiste fans vergaart, moet je dus een prijs uitreiken die relevant is voor zowel de doelgroep als jouw merk. Dit zijn dus geen gratis iPads, tenzij je Apple-dealer bent. Het gevaar met dit soort prijzen is dat je fans aantrekt die enkel uit zijn op de prijs maar geen enkele interesse in jouw bedrijf hebben. Hier heb je dus weinig aan. Denk dus eerder maar niet uitsluitend aan gratis producten uit je eigen assortiment om als prijs weg te geven.

Maak deelname simpel
Tijd en aandacht is schaars, maak daarom deelname aan een wedstrijd zo simpel mogelijk terwijl je toch relevante data van de deelnemers vergaard (in ieder geval naam en e-mailadres). Dit stelt je in staat om ook buiten Facebook om te communiceren met de deelnemers in de toekomst.

Besteed aandacht aan de promotie
Verwacht geen massale deelname aan de wedstrijd als je geen aandacht en budget besteedt aan de promotie. Een goede manier om je wedstrijd onder de aandacht te brengen is Facebook advertising.

advertentie-ebook-adverteren

Doe inspiratie op bij anderen
Gelukkig hoef je zelf niet alles te bedenken maar bekijk bijvoorbeeld eens naar deze innovatieve Facebook-campagnes en bedenk hoe je dit zelf zou kunnen toepassen en ook in onderstaande presentatie vind je handige tips over Facebook-campagnes.

Creëer goede Facebook content

Het creëren van goede Facebook content helpt je ook om nieuwe fans te krijgen en moet je sowieso al doen ongeacht of. Immers, jouw berichten worden dan gedeeld door je fans waardoor je pagina ook onder de aandacht komt van vrienden van je bestaande fans. Op de site Newsfeeder vind je internationale goede voorbeelden van Facebook content en hier vind je een overzicht van de meest engaging Nederlandse berichten. Laat je inspireren en doe er je voordeel mee.

Intel Content Voorbeeld

Adverteer op Facebook

Facebook AdsOok adverteren op Facebook is een effectieve manier om meer fans te krijgen voor je pagina. Het is mogelijk om advertenties op Facebook heel gericht af te stemmen op basis van geografische locatie, geslacht, leeftijd, voorkeuren en interesses, brede categorieën, burgerlijke staat, werkplek of opleiding. Tevens is het mogelijk om advertenties te targeten op basis van e-mailadressen, fans van de pagina of vrienden van de fans. Zeker bij het organiseren van een wedstrijd is het inzetten van Facebook-advertenties bijzonder geschikt om deelname aan te jagen. Wil je alles weten over adverteren op Facebook? Dan is het aan te raden om het e-book ‘Adverteren op Facebook: de complete gids‘ bestellen.

advertentie-ebook-adverteren

Nog meer tips?

Hopelijk helpen bovenstaande tips je om meer likes voor je bedrijfspagina op Facebook te krijgen. Weet je nog meer manieren die werken om meer likes te krijgen? Deel het dan vooral middels een reactie. Vond je dit een nuttig artikel? Deel het dan ook vooral met anderen.