UnlikeVerschillende marketeers hoor ik er al langer over. En de ‘normale’ Facebook gebruiker begint ook steeds vaker te klagen: Facebook is inconsequent op een aantal gebieden. Met irritatie tot gevolg. En waar de meeste mensen klagen over de bekende ‘Like, share & win’ acties, val ik zelf steeds vaker over het advertentiebeleid van Zuckerberg en co. In deze blog geef ik wat voorbeelden.

Voor de zekerheid meld ik dat Facebook verschillende advertentierichtlijnen heeft. Daarnaast zijn er ook de welbekende pagina richtlijnen. In die pagina richtlijnen staat, en ik citeer:

‘Het is niet toegestaan registratie of deelneming af te laten hangen van een actie van de gebruiker met behulp van andere Facebook-functies dan het leuk vinden van een pagina, het inchecken bij een pagina of het maken van een connectie met je toepassing. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan registratie of deelneming af te laten hangen van het leuk vinden van een prikbordbericht of van het reageren op of uploaden van een foto op een prikbord.

En dit zinnetje zegt eigenlijk wat de meeste marketeers al wisten: ‘Like, share & win’ acties zijn door Facebook verboden. Of toch niet?

Facebook, leef de regels eens na!
Dagelijks zie je berichten voorbij komen van (nietsvermoedende?) bedrijven die een dergelijke actie online zetten. Ik snap dat Facebook niet alle berichten kan aanpakken, maar ik vraag me nu sterk af of dit überhaupt wel eens wordt aangepakt? De laatste tijd bereikt mijn irritatieniveau een nieuw hoogtepunt. Facebook verdient zelfs geld door dit soort bedrijven die tegen de regels in gaan!

Dit mag dus niet...

Dit mag dus niet…

Goedgekeurd, afgekeurd of toch weer goedgekeurd?
Zelf ben ik onlangs voor verschillende bedrijven een advertentiecampagne gestart. Het ging om verschillende bedrijven maar de actie was overal hetzelfde. En de tekst op de landingspagina’s in grote lijnen dus ook. Het doel van de acties: leads werven. De advertenties van sommige pagina’s werden direct goedgekeurd. Maar sommige landingspagina’s werden ook afgekeurd. Vanwege het privacybeleid. Ofwel: ik moest op de pagina aangeven wat er met de persoonlijke gegevens ging gebeuren en in hoeverre Facebook hierbij betrokken zou zijn.

Toch wel apart dat sommige advertenties werden goedgekeurd, aangezien de landingspagina’s in grote lijnen identiek waren aan elkaar. De advertenties die waren afgekeurd, ging ik opnieuw indienen. Maar nu met een privacybeleid op iedere landingspagina. Ook nu werden sommige pagina’s goedgekeurd, maar sommigen ook weer afgekeurd. Snap jij het nog?

Nu ook: gesponsorde ‘Like, share & wins’
Wat ik wil aangeven is dat het erg frustrerend is als je een leuke campagne bedenkt maar Facebook niet helemaal meewerkt. Extra frustrerend is het dan als je vervolgens in je timeline steeds vaker berichten voorbij ziet komen, die officieel niet mogen. En dat Facebook niet alle ‘Like, share & win’ acties kan blokken, dat snap ik. Maar als Facebook zelfs advertenties rondom dit soort berichten gaat goed keuren, dan slaat het in mijn ogen de plank toch wel mis:

Gesponsorde 'Like & Win' acties

Gesponsorde ‘Like & Win’ acties

In bovenstaand voorbeeld is een ‘Like, share & win’ actie te zien, die ook nog eens is gesponsord. Ofwel: waar mee wordt geadverteerd. Waarom worden deze advertenties wel goedgekeurd?

Een ongelukje? Of…
Nog een quote uit de pagina richtlijnen:

‘Het is niet toegestaan winnaars op de hoogte te stellen via Facebook, bijvoorbeeld door middel van Facebook-berichten, Facebook Chat of een bericht op een profiel (tijdlijn) of pagina’

Ook dit zie ik regelmatig fout gaan, maar minder dan de ‘Like, share & win’ acties. Maar ook hier zag ik van de week een advertentie van voorbij komen. Nota bene van een grote speler op de markt.

*EDIT*: Dankzij een oplettende Erwin Meester moet ik hier de Bijenkorf wellicht wat credits geven. Officieel mag je namelijk wel de winnaar bekend maken via Facebook, mits je daarvoor toestemming hebt van de deelnemers/winnaar.

Bijenkorf op Facebook

Bijenkorf op Facebook

Wat mag wel?
Bekijk dit filmpje en je bent binnen 4 minuten helemaal op de hoogte wat wel en niet mag.

Facebook, tijd om de teugels aan te trekken!
Als marketeer is het enorm frustrerend om te zien dat bedrijven die zich niet aan de regels houden, (meer) in de spotlights staan. Steeds vaker word ik benaderd door bedrijven die ook dit soort acties willen gaan doen. En laten we eerlijk zijn: als het succesvol blijkt te zijn en Facebook blijft het accepteren, dan kan ik ze niet eens ongelijk geven.

Wat is jouw standpunt hierin? En zou jij dit soort berichten wel gebruiken?