Facebook klokBovenstaande vraag wordt vaak gesteld als het over Facebook-marketing gaat. Hoe vaak en wanneer moet ik namens mijn bedrijf updates plaatsen op Facebook? Er zijn al veel onderzoeken aan gewijd en veel van deze onderzoeken bevatten een hoop onzin en geven een verkeerd beeld. Zij pretenderen vaak dat er een ‘magisch antwoord’ is op deze vraag. Dat is er echter niet. Gelukkig zijn er wel enkele richtlijnen voor het bepalen van de frequentie en tijdstippen die goed werken.

7 richtlijnen die je kunnen helpen

1. Plaats niet te vaak: de belangrijkste reden om een pagina te ‘unliken’ is, dat er te vaak updates worden geplaatst. Gebruikers hebben er geen moeite mee om berichten van bedrijven te ontvangen in hun nieuwsoverzicht, maar zodra ze overspoeld worden met teveel (commerciële) updates haken ze snel af. Maar wat is te vaak? Persoonlijk zou ik zeggen dat je bij meer dan 3 updates per dag al moet gaan oppassen dat je niet te ‘spammerig’ overkomt. Maar let op: dit is ook maar een mening en verschilt sterk per branche. Bovendien kan ik een aantal pagina’s noemen die minimaal het dubbele aantal updates per dag posten en desondanks een enorm hoge interactie genereren.

Unlike2. Plaats de updates niet te snel achter elkaar. Dit kan gebruikers irriteren en hen aanzetten om je berichten te verbergen of te ‘unliken’. De levensduur van een update is gemiddeld drie uur; hierna ontvangt het bericht bijna geen nieuwe reacties en likes meer. Houd deze tijd ook aan als minimum tussen twee verschillende berichten.

3. Plaats niet te weinig: dan is er automatisch weinig interactie tussen pagina en gebruiker. Dit heeft een negatieve invloed op de EdgeRank. Een minimum van twee tot drie berichten per week is aan te raden.

4. Plaats wanneer je fans op Facebook aanwezig zijn, dus niet alleen wanneer jij werkt. Uit onderzoek van Argyle Social blijkt dat de meeste bedrijven op werkdagen tussen 9 en 5 uur updates plaatsen. Dit betekent niet automatisch dat jouw fans dan ook op Facebook actief zijn. Vooral in de avonduren en in het weekend wordt er veel gebruik gemaakt van Facebook. Probeer dus ook eens buiten kantoortijd te posten. Deze updates genereren over het algemeen 20% meer interactie dan gemiddeld. Een bijkomend voordeel is de verminderde concurrentie, doordat er minder pagina’s een update plaatsen. Wees gerust, via Facebook kan je de updates van te voren in plannen. Je bent dus niet verplicht om iedere avond en in het weekend te werken.

Facebook updates inplannen

5. Plaats alleen een update als je iets interessants te melden hebt. Dit klinkt heel logisch, maar toch gaan veel bedrijven hiermee de fout in. Om het zichzelf opgelegde aantal updates te halen, plaatsen ze ook berichten die minder interessant zijn en dus minder interactie genereren. Wees kritisch op wat je plaatst. Als het niet goed genoeg is, plaats het dan niet. Richt je op kwaliteit, niet op kwantiteit.

6. Het aantal berichten hangt af van de branche waarin je actief bent. Ook wederom bijzonder logisch, maar dit wordt nogal eens vergeten. Per branche verschilt de informatiebehoefte van fans. Over het algemeen geldt: hoe saaier het product, hoe minder updates je fans willen. Fans van een voetbalclub vinden het minder erg als de club drie keer per dag iets plaatst, dan wanneer bijvoorbeeld een bank of verzekeraar deze frequentie hanteert. Er is ook redelijk veel onderzoek gedaan naar de beste dagen om berichten te plaatsen per branche en dat kan handig zijn om te raadplegen. Grootste conclusie is hier dat vooral in het weekend kansen liggen voor veel branches.

Facebook berichten per dag

7. Als laatste: hoeveel tijd en moeite wil je er als bedrijf in stoppen om mooie content te produceren of te verzamelen en deze te delen met je fans? Het belang dat je hecht aan de kwaliteit van je content moet in overeenstemming zijn met het aantal updates dat je wilt versturen. Hier is geen short cut mogelijk. Goede content kost tijd, geld en/of moeite.

Er is geen magische frequentie of perfect tijdstip

Als je had verwacht dat er een magische frequentie of perfect tijdstip is betreffende updates op Facebook… dan moet ik je teleurstellen: die zijn er namelijk niet. Hopelijk helpen deze richtlijnen je wel om tot een range te komen en dit verspreidt over de week te plaatsen. Analyseer wat wel en niet werkt en pas je inhoud en frequentie daar op aan. Let bij de analyse ook op de hoeveelheid negatieve feedback die je posts krijgen. (Dit kan je zien in een export van je insights, zie deze video). Maar maak je niet te druk over aantallen en tijdstippen. Focus je allereerst op kwaliteit en daarna pas op kwantiteit.