Vraag jij je ook af wat de beste tijd is om op je Facebook pagina te posten?

De beste dagen en tijden, en de slechtste, worden onthuld in een nieuw rapport van Buddy Media.

Veel Facebook bedrijfspagina’s doen het verkeerd!

Woensdag is de meest gebruikelijke dag voor fan pagina’s om te posten maar op Woensdag is er ook het minste engagement te verwachten: de mate waarin fans een post “leuk vinden”, delen en reageren is op Woensdag 7.4 procent lager dan het dagelijkse gemiddelde.

Slecht 14% van updates door bedrijven worden in het weekeinde gepost, terwijl updates op Zaterdag en Zondag 14,5% meer interactie genereren vergeleken met door de weekse updates.

Het Buddy Media rapport analyseerde fan interacties van meer dan18,000 Facebook Pagina’s van de grootste merken ter wereld over de maanden April & Mei 2012. Deze pagina’s hebben duizenden fans, de pagina van een gemiddeld klein bedrijf zal dat niet halen waardoor de resultaten de resultaten van het onderzoek natuurlijk kunnen verschillen. Het principe, echter, is net zo toepasselijk: De beste tijd om te posten op Facebook is als fans het meest actief zijn.

“Als ze niet aan het werk zijn, zijn mensen meer geneigd om tijd door te brengen op Facebook en interactie te hebben met pagina inhoud” volgens het Buddy Media rapport.

En dus is het waarschijnlijker dat gebruikers meer reageren op Pagina updates in de vroege ochtend en ‘s avonds. Uit het onderzoek blijkt dat Fan Pagina updates die geplaatst worden tussen 20:00 en 07:00 14% meer interactie ontvangen dan updates die gepost worden tussen 08:00 en 19:00

Een aantal interessante weetjes:

Hou het kort.  Facebook draait om beknoptheid. Updates met 80 of minder tekens ontvangen 23% meer interactie dan langere updates.

Gebruik foto’s.  Updates met foto’s hebben 39% meer interactie dan het gemiddelde. Status updates met alleen tekst hebben 12% meer interactie dan gemiddeld terwijl updates met video of links, minder leuk worden gevonden, minder worden gedeeld en minder reacties ontvangen dan gemiddeld.

Update niet te vaak. Eén of twee keer per dag is genoeg. Merken die één of twee keer per dag iets posten hebben interactie percentages die 19% hoger zijn dan merken die drie keer of vaker per dag posten.

Roep op tot interactie. Fans vertellen dat ze de post zouden moeten “liken”, delen of erop reageren, helpt nog steeds om meer interactie te genereren.

  • Als fans gevraagd worden om een post “leuk te vinden”, dan ligt het aantal “vind ik leuks” 3x hoger dan wanneer het niet gevraagd is.
  • Als fans gevraagd worden om te reageren op een post, dan ligt het aantal reacties 3.3x hoger dan wanneer het niet gevraagd is.
  • Als fans gevraagd worden om een post te delen, dan ligt het deel ratio 7x hoger dan wanneer het niet gevraagd is.

Download het volledige rapport, Strategies for Effective Wall Posts: A Timeline Review dan leer je nog veel meer, inclusief de beste dagen om te posten voor verschillende industrieën.

Mijn ervaring is dat, als ik post in de avonduren en in het weekeinde, ik vooral moet focussen op vermakelijke updates. Fans zijn gewoon minder geïnteresseerd in werk gerelateerde updates als ze zelf vrij zijn.

De beste tijdenom te posten op Facebook

 

Hoe zit het met jouw pagina? Heb je al een beste tijd / dag gevonden om te posten? Deel het alstublieft met anderen in de reacties!

Dit is een bijdrage van Erwin Meester, je kan hem volgen via FacebookTwitter en Google+.