Onlangs introduceerde Facebook een nieuwe vorm van adverteren: Facebook Sponsored Results. Dit zijn advertenties die verschijnen in de zoekresultaten van Facebook’s zoekmachine en daarmee enigszins vergelijkbaar met Google AdWords. De eerste resultaten zijn vooralsnog positief, al is deze vorm van adverteren op Facebook wellicht een beetje onethisch. In veel gevallen zal het namelijk een advertentie zijn voor de pagina van de concurrent.

Omdat deze zoekmachine vaak gebruik wordt om gericht naar een pagina te navigeren, is een groot deel van de zoekopdrachten ‘branded search’. Ofwel gebruikers die op zoek zijn naar een merk. En de meest interessante doelgroep bestaat voor veel merken uit de fans van de concurrent. De vraag is hoe adverteerders en Facebook hier in de toekomst mee om zullen gaan.

De eerste resultaten zijn in ieder geval positief. Sponsored Results halen volgens een eerste test van Nanigans een 23 keer hogere CTR (doorklikratio), een 78% lagere CPC (kosten-per-klik) en 14% hogere ‘app-install’, het installeren van een Facebook app. In een door ons opgezette campagne behaalden we inderdaad een doorklikratio van ruim 1% tegen slechts 0,10 euro CPC.

Een groot verschil met Google AdWords is het volume en de koopintentie. Waar Google 100 miljard zoekopdrachten per maand verwerkt, is dat bij Facebook aanmerkelijk lager (cijfers daarover zijn op dit moment niet voorhanden). Bovendien zullen bezoekers op Facebook niet zo snel op zoek gaan naar een nieuwe kast, hypotheek of paar voetbalschoenen. Voor het genereren van fans of het installeren van apps en games lijken de ‘search ads’ van Facebook wel zeer geschikt.

Facebook Sponsored Search is alleen geschikt om bezoekers naar je Facebook pagina te leiden, dus niet naar je eigen website.