Er wordt over de Amerikaanse President Obama gezegd dat zijn slimme social media campagnes op o.a. Twitter en Facebook hem uiteindelijk het Witte Huis hebben bezorgd. Een revolutie voor zowel de kiezers die directer met politici conversaties kunnen aangaan en hun mening kunnen laten horen maar ook een revolutie voor de campagne chefs die plotseling een pioniersrol kregen in social media land. De Amerikaanse verkiezingen staan sinds die tijd dan ook altijd garant voor nieuwe vernuftige vindingen in het gebruik van social media voor het winnen van voters. Meeste recente voorbeeld van een clever social media #win voor Obama was de reactie van de President op de ’empty chair speach’ van Clint Eastwood. Met onderstaande foto met het bijschrift ‘this seat is taken’ wist Obama de aandacht van de bizarre speach van ‘Dirty Harry’ af te leiden naar zijn eigen persoon en de conversaties online in een nieuwe, voor Obama gunstigere, richting te leiden.

 Nederlandse politieke partijen op Facebook

Met nog maar enkele dagen te gaan tot te Tweede Kamer verkiezingen van 2012 lijkt het een mooi moment om eens te bekijken hoe de politieke partijen het op Facebook doen. Ik zal de pagina’s van alle partijen met zetels in de peilingen  beoordelen op interactie score (IPM), aantal fans t.o.v. aantal zetels, ‘people talking about’ en inzet en kwaliteit van eventuele campagnes en uiteindelijk komen tot een winnaar van de TK2012 op Facebook gebaseerd op deze scores.

Drie grootste partijen (bron: Ipsos Synovate 8/9/’12)

Op dit moment staan in de meeste recente peilingen als drie grootste partijen genoteerd de VVD (35 zetels) PvdA (35) en SP (21). Met de Page Profiler tool van Conversocial bekeek ik de interactie per duizend fans (IPM) over de laatste 30 dagen. Wat direct opvalt is dat de VVD meer fans heeft dan de SP en PvdA bij elkaar opgeteld. Ook de IPM score van de VVD steekt met kop en schouders uit boven de al zeer nette score van de PvdA en SP. De meeste merken zouden hun vingers aflikken bij een dergelijk hoge interactie score. Een klein bezoekje aan de pagina’s van deze drie partijen wijst uit dat er momenteel geen campagnes lopen via een Fan Page App. Of er wordt geadverteerd op Facebook durf ik niet te zeggen. Ik ben zelf in elk geval door geen enkele partij ‘getarget’.

Winnaars Formule

Als Facebook marketeer gebruik ik een aantal tools en ‘metrics’ waarmee ik normaliter concurrentie analyses uitvoer voor klanten. De Conversocial Profiler komt bij dit onderzoek goed uit aangezien deze de IPM score (Interaction Per Mille: het aantal interacties zoals likes, shares, comments gedeeld door het aantal geplaatste berichten op de fan pagina.) berekend over 30 dagen. De afgelopen 30 dagen was het campagne tijd en dus is goed te zien in hoeverre de partijen hun fans hebben kunnen boeien. Daarnaast telt natuurlijk ook het aantal fans fan de pagina, het aantal ‘People Talking About (het aantal mensen dat met de content van de fan pagina een interactie is aangegaan: likes, shares, comments etc.), en een door mij zelf verzonnen nieuwe metric ‘Fans per zetel’. Het is immers interessant om de verhouding te zien tussen het aantal fans en het aantal zetels in de peilingen. Onderstaand treft u het schema met alle scores per partij verzameld en de eindcijfers. Dit eindcijfer is als volgt berekend:

Aantal fans + People Talking About + IPM score + Aantal fans per zetel*0,025 + het aantal posts in de afgelopen 30 dagen*0,10

* Peiling door Ipsos Synovate (8/9/2012)
** People Talking About
*** Interaction Per Mille 


En de ‘Gouden Like’ gaat naar…

De winnaar van #TK2012 op Likeconomics is de VVD! Gefeliciteerd Mark! De VVD heeft de meeste fans op Facebook en weet deze fans te boeien getuige de fenomenale IPM score van 70 en de 20.000 ‘people talking about’. Het aantal fans per zetel staat min of meer gelijk aan die van de PvdD en D66. Verbeterpuntje: het aantal posts  (17 in de afgelopen 30 dagen) is behoorlijk aan de lage kant. Zeker voor verkiezingstijd! Ik zou zeggen probeer er van nu tot woensdag toch zeker twee per dag te posten!

Op de 2e plaats… Op de tweede plaats staat GroenLinks. Als kleine partij weten ze Facebook als beste in te zetten voor partij gewin. Het aantal fans is indrukwekkend. De ratio fans / aantal zetels is ruim 4x hoger dan elke andere partij! Wat wel tegenvalt is de interactie getuige de IPM score. Andere partijen scoren hier duidelijk hoger! Een positief punt vind ik hoe de pagina mooi volwassen is ingericht met maatwerk apps en de frequentie van updates (56 in de afgelopen 30 dagen).

Op de 3e plaats… De derde plaats wordt ingenomen door D66 met een eindscore van 80! De D66 heeft Facebook duidelijk als belangrijk promotie medium aangemerkt en weet haar fans te boeien getuige de bijzonder hoge IPM score van ruim 30! Het aantal fans op de pagina t.o.v. het aantal zetels in de peilingen is vergeleken andere partijen positief. De frequentie van updates is redelijk (1 per dag).

De grote verliezers… (update 10/9/2012)
Door de reacties op dit artikel heb ik enige aanpassingen moeten maken. Naar blijkt heeft de ChristenUnie wel degelijk een Facebook pagina alleen is die moeilijker vindbaar via Facebook dan het ChristenUnie ‘vriendje’ (Facebook persoonlijk account met de naam ChristenUnie). Tot de tijd dat dit vriendje niet is omgezet naar een fan pagina blijft de CU één van de twee grootste verliezers, het is immers in strijd met de Facebook richtlijnen. De pagina van de CU behaalde een eindscore van 35. Net iets beter dan de CDA maar wel de één na laatste plaats.

De tweede en grootste verliezer is toch wel de PVV die helemaal geen officiële Facebook pagina heeft. Erg jammer. Juist voor een partij die vrijheid van meningsuiting als hoogste goed heeft! Facebook zou de PVV kunnen helpen om directer de communicatie met de kiezer aan te gaan en als partij transparanter te worden.

Conclusie

Kunnen de Nederlandse verkiezingen zich vergelijken met de Amerikaanse als het gaat om het slim inzetten van social media? Hebben wij ook zo een social media pionier als Obama?. Ok, ik heb natuurlijk alleen naar Facebook gekeken maar ik werd zelf droevig van het niveau zo af en toe.

Zo hebben alle Nederlandse politieke partijen bij elkaar (met zetels in de peilingen) nog geen 100.000 fans op Facebook. Dit is slechts 1,4% van het totaal aantal Nederlanders op Facebook.

En kom op Rutte!, in verkiezingstijd maar 17 updates in 30 dagen? En beste Samson, is 10.000 fans niet wat aan de lage kant?. Ja ok het is beter dan helemaal geen pagina zoals de PVV maar het staat in schril contrast met de naamsbekendheid die jullie genieten en het aantal mensen dat op jullie stemmen (jullie echte fans!).

Blijkbaar is de politiek, met uitzondering van enkele partijen, niet overtuigd van Facebook. Ik vraag mij af hoe dit komt juist in een tijd waarin bijna alle grote merken juist hierop inzetten en met Obama en de Amerikaanse verkiezingen als lichtend voorbeeld. Politiek draait om conversaties, Facebook fan pagina’s (en andere social media) draaien om conversatie marketing. Het moge duidelijk zijn dat politieke partijen hier serieus kansen laten liggen.

Dit was artikel #4 in de  Facebookpro.nl artikelen serie ‘Campagnes uitgelicht’ waar (Facebook) marketeer Sybren Smith van Facebook Campagne Bureau Brandforge actuele en bijzondere Facebook campagnes kritisch doorlicht.