Als je een Facebook Aanbieding wilt maken kun je je maar beter aan de regels houden! 

Nu Facebook Aanbiedingen beschikbaar is voor alle pagina’s met meer dan 400 likes en de eerste aanbiedingen al in de nieuwsoverzichten verschijnen is het een goed moment om even stil te staan bij de regels die Facebook heeft opgesteld.
Het is namelijk heel makkelijk om zo’n aanbieding te maken en er zijn verschillende manieren om hier creatief mee om te gaan maar wat niet iedereen weet is dat Facebook een aantal heel specifieke regels heeft opgesteld die zijn “verborgen” binnen de Gebruiksvoorwaarden voor Facebook pagina’s en hoewel de meeste vrij logisch zijn geldt dat niet voor alle.

Dit zijn ze:

De 5 Regels van Facebook Aanbiedingen.

De 5 Regels van Facebook Aanbiedingen.

 Facebook is wellicht niet de geschikte plaats voor elk type aanbieding en uitsluitend jij bent verantwoordelijk om te bepalen of Facebook het juiste forum is voor je aanbieding. De volgende beleidsregels zijn van toepassing als je het hulpmiddel van Facebook gebruikt voor het maken van een aanbieding:

1. Hou je aan de wet.

Facebook omschrijft het zo:

i.    Je moet ervoor zorgen dat je aanbieding voldoet aan deze voorwaarden en aan alle toepasselijke wetgeving en regelgeving. Aanbiedingen zijn onderworpen aan een groot aantal regelgevingen (bijvoorbeeld korting op alcohol gericht op minderjarigen): neem contact op met een expert als je niet zeker weet of je aanbieding voldoet aan de toepasselijke wetgeving.

Wat het betekent:  “Vanzelfsprekend” denk je wellicht maar toch is dit een goede om te onthouden. Je facebook pagina heeft misschien fans van allerlei leeftijden en verspreid over de hele wereld. Regels die in één land gelden zijn niet persé van toepassing op andere landen (denk bijv. aan de minimum leeftijdsgrens voor het gebruik van alcohol en tabak of het aanbieden van gokspelletjes en loterijen, iets wat in sommige landen zelfs geheel verboden is). Voor je Facebook aanbieding betekent dit dat je misschien een opmerking in de algemene voorwaarden moet opnemen met betrekking tot de beschikbaarhied van de aanbieding vanaf een bepaalde leeftijd of voor bepaald(e) land(en). Als je de aanbieding maakt voor “onschuldige” producten of diensten is er niet zo snel iets aan de hand maar bij twijfel kun je voor de zekerheid even contact opnemen met een advocaat of jurist.

2. Complete Voorwaarden

Facebook omschrijft het zo:

ii.    Als er beperkingen gelden voor je aanbieding (bijvoorbeeld een einddatum of beperkingen bij het gebruik) moet je deze beperkingen kenbaar maken aan gebruikers door deze te vermelden in de voorwaarden van je aanbieiding.

Wat het betekent:  Als de aanbieding bijvoorbeeld geldig is tot het einde van de maand of als er een limiet is aan het aantal keer dat van de aanbieding gebruik gemaakt kan worden, bijvoorbeeld: één per persoon, dan moet je dat zeggen en in de voorwaarden opnemen. Beschrijf dit zo duidelijk mogelijk, niet alleen om je bedrijf te beschermen tegen gerechtelijke claims maar ook omdat het beter zaken doen is als je duidelijk bent tegenover je klanten.

3. Jij bent verantwoordelijk in geval van fraude

Facebook omschrijft het zo:

iii.    Alleen jij bent aansprakelijk voor onjuiste afhandeling, fraude of andere kwesties die voortvloeien uit de verspreiding en/of het gebruik van je aanbieding.

Wat het betekent:  Het komt er op neer dat Facebook hiermee aangeeft: “Niet onze schuld!” . Maak geen frauduluese Aanbieding en hou goed in de gaten dat het gebruik maken van de Aanbieding zonder problemen en volgens de door jou gestelde voorwaarden en toezeggingen verloopt.

4. Communiceer met partners.

Facebook omschrijft het zo:

iv.  Als je aanbieding bij een ander bedrijf kan worden gebruikt, is het jouw verantwoordelijkheid om contact te onderhouden met het deelnemende bedrijf.

Wat het betekent:  Spreekt voor zich eigenlijk. Als je aanbieding voor een Iphone 5 (of iets dergelijks) bij een ander bedrijf ingeleverd kan worden dan kun je ze dat maar beter laten weten.

5. Geen cadeaubon / waardebon

Facebook omschrijft het zo:

v.    Je mag het hulpmiddel van Facebook voor het maken van een aanbieding niet gebruiken om een overeenkomend bedrag van een cadeaubon of waardebon aan te bieden.

Wat het betekent:  Je mag geen Aanbieding maken die als cadeaubon of waardebon gebruikt kan worden. Oftewel: Deze Aanbieding geeft je €50.- korting op alles in de winkel, mag niet! Het mag niet i.p.v. contanten (geld) gebruikt worden.

Lees ook: Facebook Aanbiedingen eindelijk beschikbaar voor iedereen.

Bron: https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Meer weten over Facebook?
Klik hier en “Like” de pagina
of abonneer je op mijn updates HIER 

Dit is een bijdrage van Erwin Meester, je kan hem volgen via FacebookTwitter en Google+.