In maart won NewYork.nl de – door TNS-NIPO georganiseerde – Facebook Community van het Jaar Award.

De pagina van NewYork.nl is een heel goed voorbeeld van een interactieve Facebook pagina, met dagelijks (meerdere) leuke updates, die door fans goed worden gewaardeerd. Vragen worden door NewYork.nl zelf beantwoord (webcare) en in enkele gevallen zelfs door andere fans, die al in New York zijn geweest.

Bram van Schaik (TNS-NIPO): “NewYork.nl is erin geslaagd een hechte community op te bouwen met een duidelijk verbindende factor.”

NewYork.nl is inderdaad een mooi voorbeeld van een bloeiende Facebook pagina. En wellicht ook een pagina met enkele community elementen. Maar toch … de Facebook pagina van NewYork.nl is slechts één van de heel weinige uitzonderingen die de regel bevestigt.

Want Facebook fans zijn geen community!

Facebook fans kunnen natuurlijk wel een community worden; maar dan zullen ze de interactie met elkaar moeten aan gaan. Wanneer fans alleen reageren op jouw eigen Facebook updates, zijn zij geen community. Dan zijn zij een publiek.

Community Expert Richard Millington laat in dit artikel het verschil tussen fans/volgers en een community zien.

Veel Facebook pagina’s hebben juist een publiek. En dat is nog niet eens zo heel gek, want één van de doelen die veel marketeers zichzelf (nog) stellen bij het starten van een Facebook initiatief, is ‘veel fans’. Logisch, want de meeste bedrijven en organisaties willen een groot publiek. Daarmee heb je een groot bereik en kan je – als je het goed doet – veel naamsbekendheid genereren. En een groot publiek kan je naar je toe trekken met fantastische content, (win-)acties, promoties, kortingen, etc.

Veel bedrijven en organisaties hebben het dan over hun Facebook ‘community’ terwijl ze hun ‘publiek’ bedoelen. En een publiek heeft geen onderlinge interactie. En juist dát is een essentieel ingrediënt van een communitiy.

Een community ontstaat – of zoals je wil: ‘bouw’ je – door de interactie met een geselecteerde, liefst kleine groep mensen aan te gaan. Voer gespreken, discussiëer waar nodig, stimuleer onderlinge interactie, organiseer events. En dat kost veel toewijding en tijd. Niet alleen van jezelf, maar ook van de anderen in de groep. En alleen als jij die toewijding hebt en tijd investeert, zal je die terugkrijgen. En dat heeft slechts zijdelings iets met budget te maken …

En dat is nu precies het verschil tussen Facebook pagina’s als die van Heineken en van NewYork.nl!

Maar dat is ook juist de uitdaging! Hoe zorg je ervoor dat fans onderling en óp jouw Facebook pagina de interactie met elkaar aangaan? Heb jij mooie voorbeelden? Of ideeën?