Veel bedrijven zijn de mogelijkheden van Facebook campagnes aan het onderzoeken of zijn er al druk mee bezig. Sommige slagen daar wat beter in dan anderen. De meeste Facebook campagnes zijn echter volledig online gefocust maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik kom steeds vaker hele gave Facebook campagnes en applicaties tegen die online met offline combineren. Hieronder vier goede voorbeelden.

Heineken Social Christmas Tree

Heineken Singapore heeft een 11 meter hoge digitale sociale Kerstboom ontworpen die is volgehangen met 48 LCD schermen. Op deze schermen worden de kerstgroeten en foto’s uitgezonden van Facebook fans die deze kunnen uploaden via een speciale Facebook app. Mocht ik in Singapore wonen dan had ik zeker mijn kerstgroeten geüpload en langs gegaan om het in levende lijve te aanschouwen.

Ultimat Vodka: Social Life Audit

Deze app van Ulitmat Vodka is naar eigen zeggen de eerste online applicatie die je offline sociale leven analyseert. Als je deze app toestemming geeft analyseert het je Facebook profiel en geeft het een score hoe goed jouw offline sociale leven is aan de hand of je lacht op foto’s, of je incheckt op trendy plaatsen, of je ook omgaat met leden van het andere geslacht etc. Deze persoonlijke score presenteren ze op een infographicachtige manier die je uiteraard kan delen met je vrienden. Hier kun je zelf je offline sociale leven checken. Volgens de app heb ik een geslaagd offline leven, het is maar dat u het weet:)

Volkswagen: The Fanwagen

Volkswagen Nederland hield onlangs een zeer mooie Facebook actie waarbij konden kiezen tussen de Kever en de oer-bus, de Transporter 1. De auto die als eerste 20.000 stemmen kreeg, wordt eenmalig geherintroduceerd als Volkswagen ‘Fanwagen’ met een aantal opvallende Facebook features. De T1 is als winnaar uit de strijd gekomen en als je wilt maak je als Facebook fan kans om deze unieke fanwagen te winnen en offline in deze geweldige auto rond te rijden. Mede door deze campagne is Volkswagen Nederland een van de 25 grootste merken op Facebook.

KLM: Tile and Inspire

Eerder dit jaar konden Facebook fans van KLM een eigen Delfts blauw tegeltje ontwerpen inclusief profielfoto en inspirerende tekst. De tegeltjes van de winnaars van deze actie werden op een KLM Boeing 777 geplaatst en vliegt nu hoog in de lucht rond met vele Delfts blauwe fantegeltjes. Hoe gaaf is het dat je kan zeggen dat jij op een Boeing staat afgebeeld?

Nog meer voorbeelden?

Dit zijn slechts vier voorbeelden van Facebook campagnes die online integreren met offline maar er zijn er vast meer. Wat is jouw favoriet? Laat het weten in de comments.