Veel Nederlandse bedrijven zijn (nog) niet overtuigd van de mogelijkheden die Facebook biedt voor hun merk. Wellicht dat onderstaande 25 feiten je overtuigen van de kracht van Facebook en je helpen om het effectief in te zetten.

The Facebook Facts

1. Wereldwijd zijn er meer dan 800 miljoen Facebook gebruikers.
2. Hiermee is Facebook even groot als het hele internet in 2004.
3. In Nederland zijn er meer dan 5 miljoen gebruikers.
4. Dat was 6 maanden geleden nog ‘maar’ 4 miljoen.
5. Daarmee is Nederland nummer 26 op de wereldranglijst.
6. Meer dan ⅓ van de gebruikers gebruikt Facebook ook via de mobiel.
7. Gemiddeld heeft een Facebook gebruiker 130 vrienden.
8. Senioren zijn de snelst groeiende demografische groep op Facebook.
9. 64% van de Facebook gebruikers is fan van een of meerdere pagina’s op Facebook.
10. 55% van de Facebook gebruikers heeft wel eens een pagina ‘geunliked’.
11. De nummer 1 reden om pagina’s te ‘unliken’ is omdat de pagina teveel updates postte.
12. Pagina’s die gemiddeld eens per 2 dagen postten hebben de meeste fans.
13. 51% van de fans bezoekt een pagina zelden tot nooit meer na het fan worden.
14. Het grootste Nederlandse merk op Facebook is UitmetKorting.nl met meer dan 103.000 fans, gevolgd door Hi met 96.000 fans.
15. Als ook internationale fans worden meegeteld is Heineken het grootste met meer dan 3,6 miljoen fans.
16. 51% van de mensen zeggen dat ze eerder geneigd zijn om een product te kopen na het leuk vinden van een pagina.
17. 53% van de gebruikers zeggen dat ze eerder geneigd te zijn om te kopen van een merk als het via Facebook is aangeraden door een vriend.
18. 45% van de tijd die wordt doorgebracht op Facebook gebeurt in het nieuwsoverzicht.
19. Een gemiddelde pagina bereikt met een update maar 3% tot 7% van haar fans.
20. Lang niet alle updates verschijnen in het nieuwsoverzicht. Daarvoor moet een update een bepaalde EdgeRank hebben.
21. Updates met foto’s genereren over het algemeen de hoogste EdgeRank.
22. Updates die worden gepost met een 3rd party tool zoals HootSuite en Tweetdeck hebben een lagere EdgeRank.
23. Minder dan 1% van de gebruikers die een update van een Facebook pagina ziet heeft er daadwerkelijk interactie mee (vind ik leuk of reactie).
24. Facebook gebruikers zijn 2 tot 3 keer eerder geneigd om een update te liken dan er op te reageren.
25. Slechts 5% van bedrijven reageert op vragen die gesteld worden via de Facebook pagina.

Bronnen: Dan Zarella, Econsultancy, EdgeRankChecker, Exact Target, Jeff Bullas, Pagelever, Pew Internet, Royal Pingdom, Social Bakers & Social Commerce Today.