Facebook Advertentie AfmetingenDe afbeelding wordt vaak als het belangrijkste onderdeel van een Facebook advertentie gezien. De advertentie moet één geheel zijn, maar de afbeelding trekt veruit de meeste aandacht (het aandeel van de afbeelding is zo’n 70%). Toch wordt de volledige potentie van afbeeldingen bij Facebook adverteren lang niet altijd gebruikt. Maar hoe maak je nu sprekende afbeeldingen voor je Facebook advertentie?

Resolutie
Een Facebook afbeelding mag 110 pixels breed en 80 pixels hoog zijn. Wanneer afbeeldingen in een grotere resolutie worden geüpload, dan verkleint Facebook ze naar een passend formaat. De verhoudingen worden behouden, waardoor de advertentieruimte vaak niet volledig wordt gebruikt.

Facebook Advertentie M5

De afbeelding in bovenstaand voorbeeld is verkleind naar 110 pixels breed, waardoor de afbeelding nog maar 61 pixels hoog is. Dit zijn maar 19 pixels minder, maar je kunt dit vergelijken met het kopen van een halve pagina in de krant en slechts een advertentie van 1/3 pagina plaatsen. Ook gaat het automatisch laten verkleinen van afbeeldingen vaak ten koste van de kwaliteit van bijvoorbeeld tekst:

Facebook Advertentie Pro swing
Afbeeldingen Facebook advertentie verkleinen
Bij bijvoorbeeld een rond logo wordt er een groot deel van de afbeelding niet gebruikt (met geel aangegeven). Wanneer je in bijvoorbeeld Photoshop de resolutie aanpast, dan wordt de afbeelding uitgerekt. Dit valt al meer op, maar oogt minder. In de meeste gevallen kan er het beste worden gekozen voor uitsnijden (croppen).

Facebook Advertentie Logo

Het logo hierboven is ter illustratie, maar bij veel afbeeldingen zorgt uitsnijden er juist voor dat veel overbodige elementen wegvallen. Een dierenarts kan bijvoorbeeld de volgende afbeelding gebruiken om te targetten op “golden retriever” fans:

Dierenarts met Golden Retriever
Hoewel de afbeelding al bijna de goede verhouding heeft, kan deze een stuk aansprekender worden gemaakt door hem uit te snijden:

Facebook Advertenties Dierenarts
De derde foto valt beter op, waardoor men er sneller op klikt. Dit heeft weer een positief effect op de kosten, omdat een hoge doorklikratio door Facebook wordt beloond met een lagere CPC (kosten-per-klik).

Hoe knip je foto’s uit?
In Photoshop is een afbeelding eenvoudig uit te snijden d.m.v. de crop tool:

crop tool
Maar het kan ook online met gratis websites als Pixlr:

pixlr
Niets weg te snijden?
Het is niet altijd mogelijk om iets weg te snijden, bijvoorbeeld bij een vierkant logo of wanneer je enkel een kleine afbeelding hebt. Dan kan de afbeelding (bijvoorbeeld) in Photoshop in het midden worden gezet, wat toch mooier staat. Nog een rand eromheen en de afbeelding valt meer op:

Facebook Advertentie Foto
Varianten testen
Het hoeft lang niet altijd zo te zijn dat de “mooiste” foto ook de beste prestaties oplevert. Het testen van meerdere varianten is daarom aan te raden. Er zijn krachtige tools waarmee verschillende advertentievarianten snel kunnen worden aangemaakt en met elkaar kunnen worden vergeleken.

Verschillende indelingen
Goede afbeeldingen op 110 x 80 pixels zorgen er niet altijd voor dat de afbeeldingen ook op deze resolutie worden weergegeven. Afhankelijk van de indeling waarin de advertenties worden weergegeven, variëren de formaten van 100 x 72 pixels tot de aanbevolen 110 x 80 pixels.Momenteel worden veel advertenties voorzien van een 100 x 72 afbeelding. De afbeeldingen bij video advertenties worden weer meestal weergegeven op 110 x 80 pixels.

Facebook Advertentie Fototoestel

De afbeeldingen zelf worden niet verkleint, maar wat kleiner weergegeven (d.m.v. opgegeven afmetingen in de html). Dit gaat iets ten koste van de kwaliteit, maar doordat de verhouding en resolutie niet veel verschillen, is dit beperkt. We raden daarom altijd aan om de afbeeldingen op de 110 x 80 pixels resolutie te blijven uploaden, zodat deze bij iedere indeling goed zijn.