Adverteren op Facebook

1

Alles wat je wilt weten over Facebook-adverteren

Deze gids gaat over – zoals de titel al doet vermoeden – over adverteren op Facebook. Door de enorme populariteit van dit netwerk vragen steeds meer bedrijven en organisaties zich af hoe ze Facebook kunnen inzetten als marketingplatform en adverteren speelt daarbij een belangrijke rol. Wat kan adverteren op Facebook opleveren? Wat zijn de verschillende advertentievormen en wanneer zet ik welke vorm in? Wat zijn de targetingmogelijkheden en hoe zet ik de verschillende advertenties op? Allemaal vragen die in aparte hoofdstukken en in begrijpelijke taal worden uitgelegd in deze gids.

De opzet van deze gids

De hoofdstukken vormen samen een logisch stappenplan, maar kunnen ook goed afzonderlijk gelezen worden:

  • Hoofdstuk 1: De ROI van Facebook In dit hoofdstuk worden de voordelen die met adverteren op Facebook kunnen worden behaald stuk voor stuk beschreven.
  • Hoofdstuk 2: Facebook Sales Funnel In dit hoofdstuk wordt de Facebook Sales Funnel geïntroduceerd. Dit geeft houvast om de verschillende advertentiecampagnes te beoordelen en effectief in te zetten.
  • Hoofdstuk 3: Verschillende advertentievormen In dit hoofdstuk worden alle verschillende beschikbare advertentievormen besproken en wordt toegelicht wanneer je ze het beste kan gebruiken.
  • Hoofdstuk 4: Targetingopties In dit hoofdstuk worden alle mogelijke targetingmogelijkheden van advertenties behandeld.
  • Hoofdstuk 5: Bieden Advertenties afrekenen op Facebook kan op verschillende manieren maar hoe zorg je er nou voor dat je zo min mogelijk betaalt? Dit en wanneer je welke methode het beste kunt kiezen, wordt in dit hoofdstuk behandeld.
  • Hoofdstuk 6: Campagnestructuur Advertentieaccounts bestaan uit campagnes, advertentiesets en advertenties. In dit hoofdstuk worden deze begrippen duidelijk uitgelegd. Ook lees je best practices en tips hoe je het beste jouw campagnes kan structureren.
  • Hoofdstuk 7: Overzicht & Checklist In dit hoofdstuk komen alle besproken onderwerpen samen en wordt per doel een duidelijk overzicht. Ook vind je hier een handige checklist.
  • Hoofdstuk 8: Tools Dit hoofdstuk geeft een overzicht van enkele ontzettende handige tools die je helpen om meer resultaat te boeken.
  • Hoofdstuk 9: de beste informatiebronnen In dit hoofdstuk worden de beste online informatiebronnen rondom adverteren op Facebook behandeld. Zo ben je altijd op de hoogte.

Doel van deze gids

Na het lezen van de afzonderlijke hoofdstukken staat hopelijk jou niets meer in de weg om effectieve Facebook-advertenties op te zetten en te beheren. Het is niet moeilijk, maar vraagt wel om een beetje tijd, een vleugje creativiteit en wat gezond verstand. De gids laat je stap voor stap zien hoe je dit het beste kunt doen.

Meer hulp nodig?

Mocht je toch na het lezen meer hulp wensen bij het adverteren op Facebook dan kun je ons trainingsaanbod bekijken. We organiseren regelmatig trainingen – waaronder Training Facebook Adverteren – die je hierbij helpen. Mocht je het adverteren willen uitbesteden en op zoek zijn naar een partij die dit zeer kundig kan, dan vindt je bij onze partners een aantal zeer goede partijen om het gesprek mee aan te gaan.

Gebruik van deze gids

Het staat je vrij de inhoud van deze gids in welke vorm dan ook te gebruiken. Mocht je dat doen, vermeld dan wel Likeconomics als bron inclusief een link naar deze site.

Auteur van deze gids

Peter Minkjan RoundPeter Minkjan is oprichter van dit blog, Likeconomics, en daarnaast spreker en adviseur op het gebied van Facebook en social mediamarketing. Als één van de eersten in Nederland was hij bezig met het ontdekken en benutten van de zakelijke mogelijkheden die Facebook biedt en hij adverteert hier volop sinds de zomer van 2010. Tegenwoordig helpt hij meerdere grotere merken en bureaus om Facebook en andere sociale media succesvol zakelijk in te zetten. Tevens is hij een fervent blogger voor meerdere sites waaronder Marketingfacts en Emerce en is hij auteur van het boek ‘Scoren met Facebook Marketing’. Ook organiseert hij jaarlijks in juni een congres dat geheel in het teken staat van de zakelijke mogelijkheden van Facebook: Congres Facebook Marketing.