Het genereren van leads met behulp van Facebook advertenties is voor veel bedrijven een beproefde methode om een steady flow van nieuwe klanten en omzet te realiseren. Zo ook in het geval van Visdeal, een internationale ‘daily deals’ website voor vissers. Afgelopen jaar mochten wij hen helpen om het aantal leads te maximaliseren. Binnen 6 weken realiseerden wij 11.000 leads waarvan 1.386 (12%) gratis leads met mond-tot-mond reclame via Facebook Messenger en WhatsApp. In dit artikel lees je onze aanpak.

Waarom Facebook lead campagnes interessant zijn

Voordat we ingaan op de case van Visdeal leg ik graag uit waarom zoveel bedrijven inzetten op leadgeneratie.

De definitie van een lead is een persoon of bedrijf die vrijwillig zijn/haar contactgegevens heeft afgestaan (bijv. e-mailadres of telefoonnummer) en in meer of mindere mate interesse heeft getoond in de diensten of producten die je aanbiedt. Meestal betekend dit in de praktijk dat ze zich hebben ingeschreven voor een prijsvraag (bijv. gratis product) of een gratis webinar of whitepaper (gebruikelijk binnen B2B). Dit word ook wel de ‘lead magnet’ genoemd.

Voor veel bedrijven is het genereren van leads als tussenstap naar uiteindelijke verkoop interessant omdat de kosten per nieuwe klant lager liggen vergeleken met directe salesgerichte advertenties op ‘koude’ doelgroepen. Uiteraard is dit iets wat ieder bedrijf zelf moet testen. Een eenvoudig fictief rekenvoorbeeld vind je hier onder.

Rekenvoorbeeld:

Direct adverteren
Kosten per nieuwe klant: € 15
Gemiddelde CLV*: € 110

Leadgeneratie
Kosten per lead: € 2
Conversieratio van lead tot klant: 20%
Kosten per nieuwe klant: € 10
Gemiddelde CLV*: € 150

*Customer Lifetime Value = gemiddelde verwachte klantwaarde

Facebook Lead Ads vs. Link Ads

Om leads te verzamelen via Facebook zijn er grofweg twee opties:

  • Facebook Link Ads i.c.m. websiteformulier
  • Facebook Lead Ads i.c.m. Lead Ad Form

Hoewel de Lead Ads (meer info + handleiding) een zeer gestroomlijnde manier zijn om leads te genereren blijken vaak Link Ads i.c.m. een formulier op de website toch goedkopere leads op te leveren. Om de reden is het altijd goed beide opties te testen voor een optimale prijs per lead. Zo is voor Visdeal gebleken dat de Link Ads methode beter werkte.

Omdat we mensen naar een speciale landingspagina stuurden konden we ook Messenger en WhatsApp integreren in de campagne. Dit leverde uiteindelijk de 1.386 extra gratis leads op waarover later meer.

De actie van Visdeal: visvakantie met vrienden

De ‘lead magnet’ binnen deze campagne was het winnen van een avontuurlijke visvakantie voor 4 personen. Om kans te maken op deze prijs dient men zich in te schrijven op de daily deals nieuwsbrief van Visdeal. Uiteindelijk zorgt deze dagelijkse nieuwsbrief ervoor dat leads ook klanten worden. Op basis van de gemiddelde ‘customer lifetime value’ en het conversie percentage op de nieuwsbrieven heeft Visdeal precies kunnen berekenen wat een lead maximaal mag kosten.

De actie bestond uit 3 stappen:

  1. Aanmelden via de speciale actiepagina (link)
  2. Via WhatsApp of Messenger vrienden uitnodigen voor extra winkansen
  3. Mail met link naar persoonlijke actiepagina waar je kunt zien hoeveel vrienden zich via jou hebben aangemeld

Door het toevoegen van deze extra stappen NA de aanmeldpagina zagen we 1.386 extra leads binnenkomen met behulp van mond-tot-mond reclame via Messenger en WhatsApp. Hierdoor daalden de gemiddelde kosten per lead met 12%. Je kunt je voorstellen dat het met de aantallen leads die Visdeal genereert gaat om een flinke besparing.

In onderstaand filmpje zie je hoe het proces werkt voor een mobiele gebruiker. Indien je zelf wilt ervaren hoe het werkt (let op: de prijs is inmiddels vergeven!) ga dan naar de actiepagina: http://wineenvistrip.visdeal.nl/

Gebruikte techniek

Onze technische partner in deze actie was Smartfanpage. Een Nederlandse partij gespecialiseerd in het maken van landingspagina’s voor winacties en quizzen. Speciaal voor deze actie ontwikkelden zij het invite-systeem via Messenger en WhatsApp. Inmiddels is deze ook als standaard template te krijgen onder de naam ‘personal invite‘.

De technische oplossing werkt als volgt:

  • Voor elke deelnemer wordt een unieke campagne URL gegenereerd (bijv. goo.gl/4FCoZ1)
  • Mobiele deelnemers worden gevraagd deze link te delen via WhatsApp
  • PC deelnemers worden gevraagd deze link te delen via Messenger
  • Zodra een nieuw e-mailadres zich registreert voor de actie via de actielink van de deelnemer ontving deze deelnemer een extra winkans
  • Elke deelnemer kreeg ook een mail met een link naar zijn/haar unieke actiepagina met een teller voor het aantal vrienden dat zich heeft aangemeld

Conclusie: stimuleer mond-tot-mond reclame!

De meeste leadgeneratie campagnes bestaan alleen uit een formulier op de website en een bedanktpagina. Wat wij hebben aangetoond met deze campagne is dat het zinvol is om ook mond-tot-mond reclame te stimuleren na de registratie. WhatsApp en Messenger lenen zich hier perfect voor.

Hoewel 12% extra gratis leads al een mooi resultaat is willen wij in de toekomst meer gaan uitproberen om het aantal gratis leads te vergroten. In plaats van alleen delen via WhatsApp en Messenger denken wij eraan in de toekomst ook delen via e-mail toe te voegen en meer te doen met automatische e-mails (gepersonaliseerde campagne updates) gedurende de campagne.