Als je adverteert op Instagram heb je in de hand hoeveel gebruikers je bereikt. Je budget (en dus bereik) bepaal je immers zelf. Maar de interactie die jouw advertenties oplevert, daar heb je uiteraard minder invloed op. Hierbij maakt het vanzelfsprekend uit welke foto (of video) je gebruikt in jouw advertentiecampagne. Het ene type foto zorgt nu eenmaal voor meer engagement dan het andere type. Hier bestaat geen toverformule voor. Zelf testen wat voor jouw eigen merk of bedrijf het beste werkt is advies nummer één. Maar los daarvan zijn er wel tips die handig zijn om in gedachten te houden bij het opzetten van jouw advertenties. Hieronder deel ik ze met je. Heb jij zelf goede ervaringen met een bepaald type foto’s? Deel ze met me in de comments!

Tip 1: Zet de consument centraal

Social media marketing gaat om het creëren van interactie met jouw (toekomstige) klant. Hoe kan je dit beter doen dan letterlijk de spotlight te zetten op deze klant? Denk als bedrijf bij iedere update op Instagram sowieso na wat de toegevoegde waarde van je post is, voordat je op de ‘share’ button drukt. ‘Hoe maak ik deze update relevant voor mijn fans en volgers?’ ‘Wat zijn de voordelen voor hen?’ Maar voeg ook waarde toe aan de update door de klant letterlijk centraal te zetten. Deel en adverteer foto’s van klanten die jouw product of dienst daadwerkelijk gebruiken. Vraag klanten ze op te sturen of zoek ze zelf via relevante hashtags. Niet alleen oogt deze content betrouwbaar en echt, je hebt grote kans dat de gebruiker die in beeld is de foto zelf ook weer deelt onder zijn of haar vrienden.

Hieronder een voorbeeld van Zilveren Kruis. In hun advertentie staat een video van Thomas en Darcy centraal. Bloggers, maar vooral echte mensen, die – net zoals andere echte mensen – nadenken over een zorgverzekering in 2017. In de video worden ze geïnterviewd over hun zorgbehoefte in 2017 en de manier waarop hun verzekering hierop aansluit.

Een tweede voorbeeld komt van Strong Viking Run. In beeld geen modellen, maar bezwete deelnemers met modder tot achter hun oren. Precies zoals je deelnemers van een dergelijke obstacle mud challenge voorstelt en dus heel geloofwaardig en makkelijk om jezelf mee te identificeren.

Tip 2: De gezichten achter je merk of bedrijf

Persoonlijkheid geven aan je bedrijf of merk kan je onder andere doen door de gezichten erachter te delen. Wie zijn de mensen achter jouw merk of bedrijf? Met wie kunnen klanten zich identificeren? Door foto’s van eigen medewerkers te delen op Instagram laat je de buitenwereld zien dat je trots op ze bent. Offline werkt het net zo. Waarom dragen verkoopsters in kledingwinkels kleding die ze verkopen? Juist, om te laten zien dat ze trots zijn op hun assortiment. Online werkt het net zo. Gezichten achter een merk of bedrijf opnemen in updates en advertenties zorgt voor geloofwaardigheid en sympathie.

Focus hierbij niet alleen op jouw medewerkers als model, maar ook op hun werkplek, events, teambuilding, verjaardagen. Alles om meer persoonlijkheid en verhaal te geven aan jouw bedrijf. Instagram is een perfect medium om een kijkje in de keuken te geven. Gebruikers houden van ‘behind the scenes’, maak hier gebruik van. Trakteerde jij het team op een kerstlunch? Deel een foto! Wie is het gezicht achter de klantenservice? Laat je volgers via Instagram kennis maken met deze mensen.

De mannen achter ‘365 dagen succesvol’ zetten Instagram advertising in voor meer awareness voor hun seminars. Ze kozen voor hun advertentiecampagne voor een vrolijke foto van David (één van de oprichters van het bedrijf) in gesprek met een deelnemer van hun seminar. Meteen maak je kennis met één van de mensen achter 365 dagen succesvol. Dit brengt het ‘merk’ tot leven en geeft de seminars meteen een gezicht.

Tip 3: Instagram Contest foto’s

Leuke, verrassende contests kunnen zeker zorgen voor veel interactie op Instagram. Het is namelijk heel gemakkelijk om deel te nemen (gebruik deze #!) en om op de hoogte te blijven van de inzendingen van andere deelnemers (zoek op #). De prijs hoeft echt niet huizenhoog te zijn, vaak is een cadeaubon van 50 euro al voldoende om betrokken volgers in beweging te krijgen.

Dylon (fabrikant van textielverf) koos voor een advertentiecampagne waarbij ze hun #DylonDyeBattle onder de aandacht brachten. Ze riepen mensen op om kleding of andere textiel te pimpen met Dylon en het resultaat te delen met de #DylonDyeBattle.

De winnaar van de Battle werd korte tijd later bekend gemaakt via hun eigen Instagramfeed.  Tevens een mooi voorbeeld van Tip 1 dus: zet de consument centraal.

 

Tip 4: Compositie

Op Instagram draait het natuurlijk om visueel aantrekkelijke content. Foto’s met een mooie compositie, goed kleurgebruik, bijzondere prints, illustraties of andere stijlelementen worden over het algemeen beter gewaardeerd. Vooral als je producten wilt adverteren is dit echt iets om aandacht aan te besteden. Vraag iemand die oog heeft voor compositie om mee te kijken terwijl je foto’s maakt of bekijk andere Instagram accounts voor inspiratie.

Een mooi voorbeeld vind ik de advertentie van Lifecake, een app waarmee je foto’s en video’s van je kinderen deelt op een privé timeline. Het doel van de advertentiecampagne is app installs. De foto die ze hiervoor gebruiken valt op tussen andere foto’s, dankzij de combinatie van fotografie en illustratie.

Als tweede voorbeeld deze advertentie van Mensen met een missie. De foto trok meteen mijn aandacht. Heldere kleuren, veel licht, vrolijkheid. Visueel aantrekkelijke content die thuis hoort op Instagram en dus zeker geschikt voor een advertentie.

En dan nog een voorbeeld van Storytiles. De foto die ze gebruiken in hun advertentie is clean, licht en fris. Dergelijke foto’s zijn geliefd op zowel Instagram als Pinterest.

 

Tip 5: Gebruik social influencers

Social influencers mogen wat mij betreft niet ontbreken in jouw online marketing strategie. Bijna iedere niche heeft inmiddels wel een aantal bloggers met een grote fanbase op Instagram. Maak hier gebruik van! Vraag of deze influencers met je samen willen werken, betaald of in ruil voor eigen producten. Benader bloggers om jouw kleding te dragen, jouw product te testen, jouw dienst te proberen en vraag ze hierover een foto te posten op Instagram. Hun bereik is vaak erg groot en hun doelgroep super relevant. Deel of adverteer deze foto’s op jouw beurt weer. Deze vorm van content wordt doorgaans als betrouwbaarder en authentieker gewaardeerd dan eigen updates of ads.

Philips ging een samenwerking aan met social influencer Serena Verbon (104k volgers). Serena testte de Philips Lumea en deelde hier vanaf de zomer enkele updates over op haar Instagram account.

Philips gebruikte zelf ook een foto van Serena met Philips Lumea in haar advertentiecampagne.

Artipoppe werkte samen met social influencer Nina Pierson (12,4k volgers) om hun collectie bijzondere draagdoeken onder de aandacht te brengen bij hun doelgroep. Nina deelde meedere updates van haarzelf met haar dochter Ella in een Artipoppe draagdoek.

 

Door te adverteren op Instagram deel je jouw visuele content niet alleen met jouw volgers, maar met een veel grotere, super relevante doelgroep. Goed voor de dag komen is dan ontzettend belangrijk. Jouw foto of video moet in één seconde de aandacht trekken van Instagramgebruikers. En natuurlijk wil je meer dan dat: je doel is kliks naar de website, interactie of App Installs. Des te meer reden om de foto’s en video’s die je in je advertentie gebruikt nog eens heel goed onder de loep te nemen. Zijn ze visueel aantrekkelijk, relevant, spreken ze voldoende aan, kan de potentiële klant/consument zich ermee identificeren, maakt de foto nieuwsgierig, vertelt de video een verhaal? Het is cliché ‘Eén beeld zegt meer dan duizend woorden’, maar in dit geval wel een cliché om voor waar aan te nemen.

Headerfoto: Beautylab
Inspiratie voor dit artikel haalde ik o.a. van blog Wishpond