Als je op dit moment 0 euro investeert in adverteren via social media zijn er aan het einde van deze blog twee mogelijkheden:
1. Je stopt met social media en hebt opeens lekker veel tijd over
2. Je start met adverteren via social media en het gaat je dus geld kosten

Aan optie 1 kleven verder geen nadelen. Je verliest er geen klanten door en krijgt er ook niet minder nieuwe klanten door. Je krijgt alleen niet MEER nieuwe klanten via social media, maar die heb je nu ook niet. Weet je al wat je met al die vrije tijd gaat doen?!

Optie 2 heeft een duidelijk nadeel: Het kost geld. En tijd. En ook energie en creativiteit. Echter staat er wel iets tegenover. Als je het goed doet tenminste. Namelijk dat meer mensen uit jouw doelgroep jouw bedrijf beter leren kennen en wellicht zelfs overwegen jouw producten of diensten bij je af te nemen. Je krijgt het er dus wel drukker door. Je moet zelf maar even kijken of je dat een voor- of een nadeel vindt.

Waarom social media zonder adverteren niet werkt? Omdat het is als adverteren in een krant met een oplage van 100.000 stuks, die vervolgens niet wordt bezorgd maar mooi op pallets blijft staan bij de drukker. Het potentiële bereik van die advertentie is enorm! Maar feitelijk bereik je niemand.

Als je nu als bedrijf een berichtje plaatst op Twitter, Facebook, LinkedIn of voor mijn part op Instagram, dan ziet praktisch niemand dat. Hooguit een paar procent van je fans of volgers. Als je die al hebt tenminste.

Maar als je dat bericht vervolgens gaat sponsoren, dan wordt je boodschap opeens bezorgd! En niet zomaar bij iedereen, maar bij precies die mensen waarvan jij vindt dat ze bij jou klant zouden moeten worden, omdat dat nu eenmaal het beste is voor hen. En voor jou ook, maar dat terzijde.

Je kunt precies aangeven wie je wilt bereiken met je boodschap. Dus hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat die boodschap een beetje relevant is. Maar dat is aan jou wel toevertrouwd, toch? Dus, wat wordt het, sponsoren, of stoppen?