Secondary Menu

Facebook Graph Search: een revolutie?

Facebook Graph Search

Facebook Graph SearchFacebook heeft een nieuwe zoekfunctie aangekondigd: ‘Graph Search’. Met deze interne zoekfunctie wordt het mogelijk om niet alleen naar de naam van vrienden en pagina’s te zoeken, maar bijvoorbeeld ook naar mensen die een specifieke activiteit leuk vinden of vrienden die in een bepaalde stad wonen. Volgens Facebook geeft de nieuwe functie antwoorden in de vorm van links. Een vraag als “Welke restaurants | in Amsterdam | vinden mijn vrienden leuk?” kan uiteindelijk in gestructureerde zinsdelen worden ingevoerd, waarna Graph Search direct een antwoord toont. Verder werkt Graph Search met de zoekmachine Bing samen bij het tonen van gerelateerde zoekresultaten buiten het sociale netwerk.

Dit is een gastbijdrage van Denise van Keulen, social media consultant bij Tribal-IM.

Facebook’s missie

CEO Mark Zuckerberg heeft de missie om met Facebook de wereld meer ‘open en onderling met elkaar verbonden’ te maken. Dit wordt volgens de CEO bewerkstelligd middels drie pijlers: de Newsfeed, de Timeline en sinds kort de Graph Search. Facebook heeft met meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd de grootste online CRM database ter wereld. De nieuwe feature maakt hier op een slimme manier gebruik van. De eerste bèta versie indexeert vier belangrijke types van deze entiteiten:

• Mensen
• Foto’s
• Plaatsen
• Interesses

Volgens John Battelle’s Searchblog zal Facebook in de toekomst ook alle Facebook posts en zelfs de Open Graph – ofwel het web – indexeren. Op dit moment heeft enkel een select groepje Engelstalige Facebook-gebruikers de functie uitgerold gekregen. Er is nog geen indicatie wanneer een Nederlandstalige versie wordt uitgerold. De Nederlandse journalist Henk van Ess van Forreporters heeft al wel toegang tot Graph Search en deelt in onderstaande video zijn bevindingen.

Privacy settings

Er wordt al sinds de lente van 2011 aan Graph Search gewerkt. Wat de ontwikkeling van de zoekfunctie lastig maakt is o.a. het rekening houden met alle privacy aspecten. Volgens de CEO van Facebook is er geen sprake van het schenden van de privacy van gebruikers. Alle informatie die beschikbaar is via Graph Search is privacy afhankelijk. Wellicht een goed moment om meteen weer even je eigen privacy settings te bekijken? Ik raad je ook aan om de gratis gids over veilig Facebook gebruik te downloaden veiligfacebook.nl.

Concurrentie voor Google?

Veel mensen maken de vergelijking met Google. Persoonlijk vind ik de interne zoekfunctie (nog) niet echt concurrentie voor Google (search plus your World). Facebook blijft binnen het eigen netwerk, terwijl Google het hele web indexeert voor zoekresultaten. Wanneer Facebook echter ook Open Graph gaat indexeren denk ik dat Google wel een geduchte concurrent kan hebben. Beiden willen gepersonaliseerde zoekresultaten vertonen. Echter mist Google de sociale data, dé reden dat zij Google+ hebben gelanceerd. Facebook heeft deze data al wel, dus ik ben erg benieuwd hoe Graph Search zich in de toekomst gaat ontwikkelen!

Google vs Facebook
(Bron: http://www.elements-science.co.uk)

Facebook SEO?

Wat een Facebook-gebruiker te zien krijgt in de zoekresultaten hangt af van zijn/haar Facebook vrienden, activiteiten binnen het netwerk (o.a. liken, delen, reageren en inchecken), interessegebieden en andere gegevens op Facebook. Het belang voor bedrijven om bovenaan de zoekresultaten te staan is groot. Als veel mensen je bedrijf liken, word je sneller gevonden in de zoekresultaten en vergroot dit je bereik. Uiteindelijk zal relevantie / Edgerank doorslaggevend zijn in hoe hoog je in search results verschijnt.
Het is heel ver vooruit kijken, maar wellicht krijgen we ook binnen Facebook zoekmachine optimalisatie? Op Search Engine Land worden alvast de volgende tips gegeven voor het optimaliseren van je bedrijvenpagina:

• Optimaliseer de naam, categorie, vanity url en informatie op de “About” pagina. Op die manier vergroot je de kans om gevonden te worden.
• Wanneer je een fysieke locatie / lokale pagina hebt is het goed om te controleren of de adresvermelding up-to-date is. Dit is van belang wanneer iemand op zoek is naar een specifieke locatie.
• Leg de focus op het aantrekken van de juiste fans en draag op continue basis zorg voor relevantie op je pagina om interactie te genereren.

Eerste indruk van Graph Search

Graph Search is een zéér interessante toevoeging van Facebook. In mijn opzicht maakt het netwerk op deze manier slim gebruik van hun core business: de omvangrijke database. Word-of-mouth binnen Facebook wordt belangrijker en het netwerk wordt eindelijk minder ‘plat’. Alles valt of staat echter met de mate waarin de zoekfunctie gebruikt wordt. Om relevante zoekresultaten te vertonen dient er voldoende input te zijn, in de vorm van likes. Echter is het aannemelijker dat Facebook-gebruikers horeca liken dan bijvoorbeeld een huisartsenpraktijk.
Persoonlijk ben ik wel een beetje bang dat de Facebook Graph Search het belang van de like nog meer vergroot. Dit is immers de basis voor de interne zoekfunctie. Voor bedrijven dus nog meer reden om op elke mogelijke manier likes te genereren. Echter is het goed om niet alleen zoveel mogelijk likes / interactie te hebben, maar vooral relevante interactie. Het middel moet geen doel worden, ofwel focus op kwaliteit in plaats van enkel op kwantiteit!

Meld je aan!

De Graph Search bèta is al voor een select groepje te bekijken. Wel dien je een Engelstalig profiel te hebben. De gebruikers die zich alvast op een wachtlijst willen zetten, verwijs ik graag naar de volgende website: www.facebook.com/about/graphsearch.

Aanmelden Beta Graph Search

Wat is jullie mening?

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van de nieuwe feature Graph Search vinden. Slaat de zoekfunctie aan bij Facebook-gebruikers? Wordt SEO binnen Facebook belangrijk? Gaan bedrijven nog geforceerder om likes ‘vragen’? Worden er uiteindelijk ook gesponsoorde zoekresultaten aan toegevoegd? Heeft Google er een geduchte concurrent bij? Kortom: deel gerust je mening of stel een vraag in de reactievelden hieronder.