Secondary Menu

Facebook lanceert extern advertentienetwerk

Facebook Dollars

Het zat er al een tijd aan te komen en nu is het officieel: Facebook lanceert binnenkort een extern advertentienetwerk. Hierdoor kun je straks buiten Facebook.com advertenties verwachten die afgestemd zijn op Facebook profieldata en gaat het keihard de concurrentie aan met o.a. Google AdSense. Deze stap kan een enorme impact hebben op de omzet van het sociale netwerk.

Aanpassing privacybeleid

Onlangs heeft Facebook haar gebruikers een mail gestuurd omtrent een aanpassing van haar privacy beleid. Hier kun je het voorgestelde beleid lezen (Facebook refereert zelf aan beleid inzake gegevensgebruik). Het doel van deze aanpassing is het mogelijk maken van het serveren van advertenties die zijn afgestemd op je profieldata buiten Facebook.com. In een verklaring aan Forbes geeft de Chief Privacy Officer van Facebook Erin Egan aan:

“Everything you do and say on Facebook can be used to serve you ads. Our policy says that we can advertise services to you off of Facebook based on data we have on Facebook.”

Door de lancering van een extern advertentienetwerk is het dus mogelijk dat een adverteerder straks zijn (display)advertenties buiten Facebook laat zien enkel aan gebruikers die voldoen aan de opgegeven targetingcriteria. Dit kan leiden tot veel relevantere advertenties en een beter rendement t.o.v. andere advertentienetwerken.

Aankondiging komt niet onverwacht

Deze aankondiging komt niet onverwacht. Zo kunnen Facebookgebruikers al aangeven of ze in de toekomst toestemming willen geven of adverteerders hun naam of foto mogen gebruiken in advertenties (zie afbeelding). Daarnaast heeft Facebook al getest met advertenties op Zynga.com en eigen mobiel advertentienetwerk. Een logische eerste stap om dit uit te breiden kan de introductie van advertenties op het aangekochte Instagram zijn.

Impact op de omzet van Facebook

De lancering van een eigen extern advertentienetwerk kan een enorme impact hebben op de omzet en winst van Facebook. Volgens Silicon Valley investeerder Chris Dixon kan Facebook haar omzet met deze stap verdubbelen wat een toename van minimaal 5 miljard dollar betekent. Iets wat beleggers uiteraard zullen toejuichen.

“An external ad network is inevitable. Google proved this model with Adsense. With an already huge base of advertisers bidding on CPCs, it is impossible for most other ad networks to compete on publisher payouts. But Facebook’s traffic is so great now that an external ad network might increase their revenues by 2x or so.”

Overstappen op Google+ dan maar?

Voor iedereen die nu overweegt om over te stappen naar Google+ vanwege deze ontwikkeling heb ik slecht nieuws. Ook Google gebruikt persoonlijke data (o.a. over Youtube, Gmail, Google+ gebruik plus de sites die je bezoekt) om advertenties af te stemmen op individuele gebruikers. Om dit nog beter mogelijk te maken hebben ze hun privacy policy eerder dit jaar aangepast. Iets waardoor ze hevige kritiekhebben ontvangen van de Europese Unie. Ook LinkedIn is aan het testen met een extern advertentienetwerk. Zo vertoond LinkedIn al advertenties buiten haar eigen netwerk op het aangekochte Slideshare. Mocht je gebruik willen maken van een sociaal netwerk die dit absoluut niet doet dan zijn App.net of Diaspora aan te raden maar vooralsnog hebben deze netwerken nog geen hele grote gebruikersschare.

Is dit een goede ontwikkeling?

Voor adverteerders biedt een extern advertentienetwerk veel nieuwe mogelijkheden en ook beleggers zullen positief reageren op deze stap maar hoe zit het met de gebruikers? Voor sommigen (waarschijnlijk slechts een klein deel) zal dit een reden zijn om over te stappen op een ander netwerk maar zoals eerder gezegd biedt een overstap naar bijvoorbeeld Google+ geen enkel voordeel op dit vlak. En als het betekent dat er minder advertenties op Facebook zelf worden vertoond zullen veel gebruikers dit alleen maar positief vinden. Ik ben benieuwd naar jullie mening. Wat vinden jullie van deze stap en denken jullie dat dit een succes gaat worden?

,