Secondary Menu

Facebook niet langer gratis? Dat is het nooit geweest!

Facebook gratis

Vandaag verscheen onder andere op Emerce en op de Ondernemer een artikel die melding maakte dat Facebook niet langer gratis is voor bedrijven. Deze artikelen baseerden zich op uitspraken van Danny Mekić dat Facebookpagina’s vanaf heden slechts 15% van hun fans bereikten en dat ze moeten betalen als ze meer bereik willen. Hij suggereert dat Facebook niet langer gratis is voor bedrijven en dat ze ‘stiekem’ een nieuw verdienmodel doorvoeren. Beide beweringen kloppen niet.

Uitspraken Danny Mekić

Vanochtend was Danny Mekić te gast bij het ochtendprogramma van WNL: Vandaag de Dag (bekijk hier de uitzending terug). Hij meldde onder andere: “Facebook biedt geen extra’s aan tegen betaling, maar versobert de gratis functionaliteit. Als je al je fans wilt blijven bereiken, moet je diep in de buidel tasten. Terwijl dat voorheen gratis was, en Facebook niet het lef heeft dit openlijk en transparant aan te kondigen. We moeten er via artiesten als Joshua Radin achterkomen dat de standaard functionaliteit beperkt is. Het is nu bijvoorbeeld niet duidelijk voor welke commerciële gebruikers de ‘facebooktax’ gaat gelden. Alleen grote, populaire muziekartiesten en commerciële bedrijven?”

Hij beweert dus dat Facebook voorheen gratis was en dat ze op een niet transparante wijze geld afhandig proberen te maken. Beide beweringen kloppen niet, waren gebaseerd op een update van een artiest maar helaas namen verschillende media ze wel over.

Bereik wordt bepaald door Facebook EdgeRank

Voor je uitspraken kan doen over al dan niet dalend bereik op Facebook moet je eerst het begrip EdgeRank kennen. Het bereik van pagina’s wordt bepaald door een algoritme genaamd EdgeRank. Om te bepalen welk nieuws relevant genoeg is om vertoond te worden in het nieuwsoverzicht gebruikt Facebook het EdgeRank algoritme. Een gemiddelde Facebook gebruiker heeft 130 vrienden en is van enkele tientallen pagina’s fan. Met de toename in Facebook gebruik zal dit aantal alleen maar stijgen. Om te voorkomen dat gebruikers overladen worden door deze enorme hoeveelheid content heeft Facebook het algoritme EdgeRank bedacht. EdgeRank fungeert als een filter om iedere gebruiker voor hem of haar het meest relevante nieuws te tonen. Dit zal de gebruikerservaring en de doorgebrachte tijd op Facebook ten goede komen. Als je precies wilt weten hoe EdgeRank werkt raad ik je aan om dit artikel te lezen waarin het begrip duidelijk wordt gevisualiseerd. In het kort komt het er op neer dat jouw content op de juiste tijdstip geplaatst moet worden en dat ze interactie moet genereren in de vorm van likes, comments en shares om in het nieuwsoverzicht te blijven verschijnen van jouw fans.

EdgeRank is niet nieuw

EdgeRank bepaalt dus of een update van pagina of persoon in het nieuwsoverzicht van zijn of haar connecties komt. Facebook EdgeRank is niet nieuw, Facebook gebruikt het al jaren om de inhoud van het nieuwsoverzicht te bepalen. Het is dus een misvatting om te geloven dat updates in het verleden door 100% van de fans werden gezien. Uit onderzoek blijkt dat het gemiddelde bereik maar 16% is. Maar let op: dit is een gemiddelde en over het algemeen geldt dat hoe groter een pagina is, hoe kleiner het procentuele bereik. Onderstaande tabel van EdgeRankchecker laat zien hoe groot het gemiddelde bereik is voor pagina’s van verschillende omvang. En nogmaals, dit is een gemiddelde: met een goede contentstrategie is het mogelijk om een veel groter gedeelte van je fans te bereiken.

Organisch bereik Facebookpagina's

Aanpassing EdgeRank?

Facebook past het EdgeRank-formule continu aan en de laatste tijd merkten verschillende pagina’s een dalend bereik. Verschillende bronnen beweren dat Facebook de EdgeRank-formule zou hebben aangepast om zo pagina’s te dwingen om te betalen voor extra bereik. Ik heb voor de pagina’s waar ik beheerder van ben, onderzocht of er sprake was van een dergelijke daling in organisch bereik. Voor veel pagina’s was dit niet het geval, voor sommigen wel maar er was geen sprake van een plotselinge dip in organisch bereik of sterke dalende trend zoals gesuggereerd werd. Vooral de pagina’s met goede,regelmatig verschijnende content merkten weinig tot niks van dalend bereik. Bij sommige pagina’s is het bereik juist enorm toegenomen zonder ook maar 1 cent uit te geven aan advertenties. Helaas is mijn sample size veel te beperkt om significante uitspraken te kunnen doen.

Gelukkig, ben ik niet de enige die onderzocht heeft maar EdgeRankchecker bijvoorbeeld ook. Zij troffen een daling in organisch bereik aan maar merken terecht het volgende op:

Over time we’ve seen Reach slowly decrease as more Pages, and more users, create content. The more content that is posted to the news feed, the less likely your Page’s content will reach your fans. Facebook has also been rumored to provide 80% organic content, and “20% paid content in the form of sponsored stories” for Pages. So, tweaks in EdgeRank can cause fluctuations in metrics for brands on Facebook.

Ook Jon Loomer heeft onderzoek gedaan naar het eventuele dalende bereik door een aanpassing in EdgeRank.

Based on what I’ve found, I have strong suspicions that there have been no major changes to “actual” Reach on average. It seems quite possible that the harm that many are noticing may actually be due to an error in reporting. But there still isn’t enough data available to make a definitive statement one way or the other.

Het zou heel goed mogelijk zijn dat Facebook de EdgeRank-formule heeft aangepast om het bereik te verkleinen maar anders dan Facebook zelf kan niemand daar met zekerheid wat over zeggen. Wat ik wel weet is dat EdgeRank altijd al een cruciaal onderdeel was een goede Facebook strategie en dat updates van pagina’s nooit 100% bereik hebben gehad. Al is het maar vanwege het simpele feit dat nooit al jouw fans online zijn wanneer de update geplaatst wordt. De bewering dat Facebook vanaf heden ‘stiekem’ het bereik beperkt en dus niet meer gratis is klopt ook niet. Het is wel zo dat pagina’s sinds een aantal maanden d.m.v. advertenties hun updates extra onder de aandacht kunnen brengen van fans en vrienden van fans. Maar dit lijkt me eerder een goede zaak voor bedrijven.

Facebook is nooit gratis geweest

De hoofdreden dat ik dit artikel schrijf is voornamelijk doordat veel mensen denken dat Facebook gratis is (geweest). Als jij wilt dat jouw berichten een groot bereik hebben zul je moeten zorgen dat je goede content produceert en dat kost tijd, moeite en in sommige gevallen ook geld. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Stop dus met klagen dat Facebook niet meer gratis is en dat je nu nog maar weinig fans bereikt. Besef dat je zal moeten blijven werken voor resultaat en dat Facebook daarin geen uitzondering is.

,

Boek nú een training Facebook Content of Advertising bij Likeconomics Meer informatie
Hello. Add your message here.