Secondary Menu

Facebook rolt nieuwe targetingopties voor berichten uit

Facebook targeting

Tot op heden kan je Facebookberichten van pagina’s enkel targeten op taal en locatie van jouw fans (die optie lijkt trouwens met ingang van vandaag verdwenen te zijn). Maar Facebook is van plan de targetingopties voor deze berichten flink uit te breiden. Zo is het straks mogelijk om mannen een andere bericht te laten zien dan vrouwen. Of jongeren een andere bericht dan ouderen. De mogelijkheden zijn groot en dat betekent goed nieuws voor paginabeheerders en gebruikers.

Huidige targetingopties: taal en locatie

Paginabeheerders kunnen tot op heden de berichten targeten op basis van taal en locatie. Handig als je veel fans in verschillende landen en tijdzones hebt maar de meeste Nederlandse pagina’s maken geen gebruik van deze optie. Facebook heeft nu in een besloten Facebookgroep aangekondigd dat de zogenaamde Page Post Targeting flink uitgebreid gaat worden. Ze beginnen met een kleine test maar rollen het binnen enkele weken uit naar alle pagina’s.

Nieuwe targetingopties

Straks kunnen paginabeheerders onder andere kiezen uit de volgende targetingopties:
- Leeftijd
- Geslacht
- Interesses (likes)
- Relatiestatus
- Onderwijs
- Werkgever
- Taal
- Locatie (land en woonplaats)

Iedereen die wel eens een Facebookadvertentie heeft gemaakt komt dit wellicht bekend voor: dit zijn namelijk ook de opties waaruit je kan kiezen als je een advertentie op Facebook aanmaakt.

Goed nieuws voor paginabeheerders en gebruikers

Dit betekent dus heel veel nieuwe mogelijkheden voor paginabeheerders. Zo kun je jouw bericht veel beter afstemmen op de doelgroep wat de relevantie van de content enorm zal verbeteren. Enkele voorbeelden die me nu te binnen schieten zijn aparte updates voor mannen vs. vrouwen, oud vs. jong of hele specifieke updates gebaseerd op interesses van de fans. Aparte updates enkel voor jouw vrouwelijke fans die van Coldplay houden? Misschien een beetje gek voorbeeld maar het kan straks. Dit betekent dat je de content veel beter kan afstemmen op de doelgroep wat de relevantie en kwaliteit van de berichten ten goede zal komen. En dat is in mijn ogen zowel goed voor marketeers als de gebruikers. Uiteraard zal Facebook het niet nalaten je te wijzen op de mogelijkheden om deze updates vervolgens betaald te promoten. Ik ben zeer enthousiast over de mogelijkheden en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en welke mogelijkheden jullie zien.

Update: Facebook heeft nu ook al een document uitgebracht met een duidelijke uitleg (via TechCrunch)


, ,

Comments are closed.
Boek nú een training Facebook Content of Advertising bij Likeconomics Meer informatie
Hello. Add your message here.