Secondary Menu

De belangrijkste Facebook wijzigingen op een rij

Facebook changes

Gisteravond heeft Facebook een aantal belangrijke wijzigingen bekend gemaakt. Nu de stof een beetje is opgetrokken is het tijd om een duidelijk overzicht te geven van deze wijzigingen. Daarom vind je hieronder een overzicht van de beste artikelen die er tot nu zijn verschenen over de nieuwe Timeline voor pagina’s en de nieuwe advertentiemogelijkheden.

Timeline voor pagina’s


Gisteren vond je hier al de complete gids over de nieuwe pagina’s en ook de video cursus van Facebook zelf is aan te raden. Daarnaast geven deze drie artikelen een helder overzicht van alle wijzigingen en implicaties voor marketeers.

- Mashable legt de zes belangrijkste verschillen voor marketeers uit.
- Dit is een zeer praktische aanrader: HyperArts geeft een stap-voor-stap handleiding hoe je de nieuwe Timeline helemaal kan instellen inclusief screenshots en alle formaten op een rij.
- Ook TechCrunch geeft een goed en compleet overzicht van alle veranderingen.

Publieke statistieken uitgebreid

Iets wat redelijk onderbelicht is gebleven: van nieuwe Timeline pagina’s zijn veel meer statistieken publiekelijk zichtbaar. Eerst was dit beperkt tot het aantal fans en de mensen die er over praten. Nu is onder andere te zien wat de meest populaire week, leeftijdsgroep en stad is. Je kan deze insights vinden door op de likes tab bovenaan de pagina te klikken. Hieronder vind je een voorbeeld van de publieke statistieken van Coca Cola. Erg handig voor concurrentieonderzoek en het maakt het inkopen van fake fans uit India of Pakistan wel heel pijnlijk duidelijk.

Nieuwe advertentieformaten

Naast de introductie van Timeline voor pagina’s heeft Facebook ook nieuwe advertentieformaten geïntroduceerd. Zo kun je nu gegarandeerd bereik kopen met de Reach Generator en verschijnen er ook ads in de (mobiele) newsfeed en op het uitlog scherm. Daarnaast schrapt Facebook de Check-In deals en lanceren ze ‘offers’. Hiermee kunnen bedrijven couponcodes promoten en verspreiden onder haar fans. Als je de volgende drie artikelen leest weet je er alles van.

- Facebook Ads Announcements: Everything You Need to Know
- Facebook Re-launches its advertising platform, puts pages at center
- Facebook to give pages new ‘Offers’ posts, scrap check-in deals


Conclusie na gisteravond? Facebook biedt merken nu nog meer mogelijkheden om het platform optimaal te benutten om te communiceren met haar (potentiële) fans. Ik ben heel enthousiast over de nieuwe wijzigingen. Wat vind jij er van?

,

Comments are closed.