Secondary Menu

Facebook voert verbetering Premium Ads door

Volgens de website Gigaom blijkt uit een uitgelekt document dat Facebook van plan is om haar ‘Premium Ads’ per 29 februari 2012 aan te passen naar nieuwe formaten. Wij hebben inderdaad van Facebook bevestigd gekregen dat dit het geval is. Het gaat om grotere advertenties waarvan Facebook verwacht dat deze 40% tot 80% beter presteren dan de oude advertenties in termen van herkenbaarheid / herinnering van de boodschap.  Ook belooft Facebook haar adverteerders een verbetering van 16% in de ‘fan-rate’ van de nieuwe ads. 

Facebook Premium Ads new

Facebook maakt hiermee duidelijk dat het vooral wil inzetten op haar ‘Gesponsorde Verslagen‘. Advertenties die een actie van een fan of een bericht geplaatst op de Facebook pagina van de adverteerder als uitgangspunt hebben. Doordat updates van bedrijven lang niet altijd in de Timeline van de gebruiker verschijnen, zijn adverteerders bijna genoodzaakt om hun bereik door middel van advertenties te vergroten. Een normale post verschijnt bij circa 16% van je fans in zijn of haar Timeline. Door deze post 1 dag als advertentie in te zetten, vergroot je dat bereik met een factor 3 tot 5. Met de nieuwe Premium Ads kun je je fans en hun vrienden met een frequentie van wel 20 tot 30 keer bereiken.

Wanneer je als adverteerder niet beschikt over een Facebook pagina of wilt adverteren zonder daarvoor een bericht te plaatsen op je pagina, dan is dat ook mogelijk. De nieuwe Premium Ads zijn uitstekend geschikt om bijvoorbeeld je naamsbekenheid te verhogen of de interactie met je fans (en daarmee je EdgeRank). Door het plaatsen van bijvoorbeeld een Poll Ad genereer je veel ‘events’ op de Timeline van de gebruikers, die weer tot nieuwe organische (en dus gratis) kliks kunnen leiden.

Facebook geeft echter zelf aan dat ‘Market Place Ads’ het meest geschikt blijven voor het genereren van nieuwe fans. Premium Ads kun je niet online inkopen, dat kan alleen via gespecialiseerde bureaus. Betaling geschiedt op basis van CPM (vanaf ca. 3 euro CPM) en het minimale budget is 15.000 euro.

De naam ‘Gesponsorde Verslagen’ (Sponsored Stories) zal overigens op termijn plaatsmaken voor ‘Uitgelichte Verslagen’ (Featured Stories). Bekijk hieronder de ‘uitgelekte’ presentatie:

Facebook Premium Ads Overview

, ,

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes