Secondary Menu

Binnenkort ook Timeline voor Facebook pagina’s

mark

Timeline voor Facebook pagina’s gaat er nu echt aankomen. Facebook zal dit nieuws zelf officieel aankondigen op 29 Februari tijdens een speciaal hiervoor geplande marketing conferentie in New York. Althans, dit berichte het marketing blog AdAge.com in dit artikel op 15 Februari jl.

Facebook wil er zelf nog niks over kwijt maar ontkent de geruchten niet. Het heeft er dan ook alle schijn naar dat Timeline voor bedrijven niet lang meer op zich zal laten wachten! Wat mogen we verwachten? En wat betekend Timeline voor merken en bedrijven pagina’s? En zullen de Tabs straks nog wel bestaan?

Timeline voor profielen
Inmiddels zijn de meesten wel bekend met de look & feel van het Timeline profiel (als je Timeline nog niet hebt geactiveerd of niet kent klik hier). Het browsen door, en neerzetten van je ‘life story’ is er veel eenvoudiger mee geworden. De grote profiel foto omslag biedt een mooie ruimte voor het visueel neerzetten van je identiteit en de nieuwe OpenGraph Apps vertalen je bezigheden (zoals muziek luisteren, artikelen lezen, reizen plannen etc.) in realtime naar de Ticker  en overzichtelijk en samenvattend op je Timeline voor je vrienden.

De verwachtingen
Voor bedrijven pagina’s mogen we dezelfde grote visuele omslag verwachten. En ook de tijdlijn waarin het makkelijker word om hoogtepunten door de maanden en jaren heen terug te halen en in te stellen zal er komen. Meer ruimte dus voor het het neerzetten van je brand identity / company story in beeld en verhaal! Designer Ryan Kennedy kon niet wachten en maakte alvast een aantal branded Timelines zoals deze voor Red Bull. (Het is overigens wel zeer onwaarschijnlijk dat Facebook ruimte zal bieden voor een eigen fullscreen achtergrond en/of navigatiebalk kleuren zoals in onderstaand ontwerp)

Maar… Hoe zit het met Facebook Tabs?
De belangrijkste vraag voor pagina eigenaren is echter of  ook de Tabs zullen mee verhuizen. Voor de duidelijkheid: Tabs zijn de 520px brede canvas pagina’s waarmee je een App op je Facebook pagina kunt integreren zoals een welkomst pagina, contactformulier, webshop of actiepagina. Veel bedrijven hebben in de afgelopen tijd juist hier veel geld en energie in gestoken om hun bezoekers een unieke gebruikers ervaring te bieden.

In mijn opinie zou Facebook er geen goed aan doen om de canvas pagina’s te verwijderen. Het overgrote deel van de bedrijven die hierin hebben geïnvesteerd hebben dit gedaan in de laatste paar jaar en na de verkleining van de canvas pagina’s in 2010 naar 520px zou het pagina eigenaren kunnen ontmoedigen of zelfs behoorlijk irriteren.

Bovendien is door Jeff Kanter (Product Manager bij Facebook) tijdens een conferentie in Sydney op 1 februari dit jaar beloofd dat: “… Facebook will always allow brands to engage with their customers and fans in a way that best suites them…”. Hei zei dit na een vraag uit het publiek of de Tabs zullen blijven bestaan. Hiermee lijkt duidelijk dat Facebook de intentie heeft om de canvas pagina’s in ere te laten. Maar of ze ook dezelfde breedte houden blijft nog wel de vraag en ook waar de navigatie tussen tabs word geplaatst is nog onduidelijk. (mogelijk horizontaal onder de foto omslag i.p.v. links onder de pagina banner zoals nu).

Facebook canvas pagina’s straks breder?
Persoonlijk kwam ik tot de volgende logica: de Timeline omslag foto voor profielen is op dit moment 851 pixels breed (en 351px lang). Het zou niet vreemd zijn als Facebook dezelfde breedte heeft gekozen voor de omslag foto van Timeline voor bedrijven pagina’s. Als de pagina navigatie inderdaad horizontaal geplaatst zal worden (zoals nu in de Timeline voor personen) dan zou het heel goed mogelijk zijn dat Facebook heeft gekozen voor een nieuwe breedte van de canvas pagina’s van maar liefst 851 pixels. Hoe een blanco canvas of tab er dan uit zou zien heb ik geïllustreerd in de volgende afbeelding.

Wow! Wat een ruimte! Het blijft natuurlijk gissen naar wat Facebook daadwerkelijk zal presenteren en voorlopig is dit niet meer dan ‘wishful thinking’ maar wie weet… Bovendien, als Facebook toch van plan is om het internet op te eten (naar mijn mening de grote overkoepelende strategie achter o.a. OpenGraph), waarom niet ‘concurreren’ met normale websites? Immers, met 851 pixels design vrijheid zou menig organisatie ervoor kunnen kiezen om enkel een Facebook pagina in te richten in plaats van een website. Dus in plaats van een Fan Box op je website, je website in een Fan Box zeg maar. Dit zou ook een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van het probleem dat Facebook pagina’s vaak slechts maar één keer worden bezocht (hierna lezen fans over het algemeen alleen nog je status updates in hun nieuwsoverzicht).

Conclusie
Dat Facebook Timeline voor pagina’s op korte termijn zal aankondigen lijkt nu zeker en het zal ongetwijfeld grote impact hebben op zowel fans als pagina eigenaren. Het zal nog wel even wachten zijn op de officiële lezing voordat we echt duidelijkheid krijgen over hoe Timeline voor pagina’s eruit zal gaan zien. De belangrijkste onderwerpen lijken inmiddels wel duidelijk:

  • Meer ruimte voor het neerzetten van een visuele identiteit met de 851px (?) brede omslag afbeelding.
  • Ruimte voor company storytelling in de tijdlijn lay-out.
  • Waarschijnlijk een nieuwe pagina navigatie structuur.
  • Mogelijk een nieuwe lay-out, navigatie en grootte voor de canvas pagina’s (Facebook Tabs).

Lezersvraag: kijkt u als pagina eigenaar uit naar Timeline of juist niet? En waarom?

Dit artikel is geschreven door (Facebook) marketeer Sybren Smith (Twitter) directeur van marketing bureau Brandforge dat is gespecialiseerd in het bedenken en opzetten van creatieve en meetbare Facebook marketing campagnes.

, , , , , ,

Comments are closed.