Secondary Menu

Bezint eer ge begint met Facebook

facebook_for_business

Facebook for BusinessVorige week is Facebook for Business geïntroduceerd; de laatste troef van Facebook die het opzetten van een Facebook pagina en alles wat daar bij komt kijken, eenvoudiger moet maken. Op zich biedt Facebook for Business niets nieuws; het is een informatiebron en startpunt voor het opzetten van een Facebook pagina.

Facebook promoot Pages en Advertising al geruime tijd; het is dus waarschijnlijk dat Facebook for Business al een tijdje ‘op de plank’ lag. Maar het is – juist nu Google+ bedrijfsprofielen worden verwijderd – perfecte timing. Facebook for Business zou wel eens een heel slimme zet kunnen zijn om bedrijven die geen groot Facebook (marketing) budget hebben aan het platform te binden.

Op Facebook for Business staan verschillende tips & tricks voor het maken van Facebook Pages & Places en het integreren van Social Plug-ins (‘build a presence’), hoe om te gaan met content en engagement (‘engage your community’) en hoe Facebook Advertising het beste kan worden gebruikt voor mond-tot-mond reclame (‘get the word out’).

Ik vind het jammer dat Facebook for Business niet duidelijk maakt, dat het succes van een Facebook pagina valt of staat met een duidelijke planning. Een Facebook pagina wordt vaak aangemaakt, vanuit de gedachte ‘iets te moeten doen met Facebook’. Maar wanneer na verloop van tijd blijkt dat een Facebook pagina het niet ‘vanzelf’ doet, wordt Facebook weer vergeten. Voorbeelden zijn er genoeg!

Van te voren goed nadenken over het doel van een Facebook pagina, de doelgroep die je wilt aanspreken en welke waarde je wilt bieden, wordt regelmatig over het hoofd gezien.

1. Wat is het doel van je Facebook pagina?

Begin je met Facebook ‘omdat iedereen het doet’ of ‘omdat het cool is’ of past Facebook in je bedrijfsstrategie? Wat wil je bereiken met je Facebook pagina? Vergroting van je naamsbekendheid? Wil je voorop lopen in jouw branche; je imago vergroten? Of wil je via je Facebook pagina webcare gaan bieden en/of ga je feedback van fans vragen? Let wel, het ‘verzamelen van fans’ is geen op zichzelf staand doel. Stel jezelf de vraag: “Waarom hebben we deze fans nodig, wat kunnen we ze bieden en wat gaan we met ze doen?”

Het vooraf nadenken over het doel van je Facebook pagina, helpt je beter te focussen en daarmee kan je beter interne en externe verwachtingen scheppen.

2. Wie is je doelgroep?

Het is een open deur om te ‘vissen waar de vissen zijn’ maar wanneer de doelgroep die je wilt benaderen niet actief is op Facebook, heeft het geen zin om je aandacht op Facebook te richten. De vraag stellen aan je klanten en andere relaties kan al snel inzicht geven, maar je kan ook zelf op Facebook zoeken naar onderwerpen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Je kan er ook voor kiezen om als innovator in jouw branche naar buiten te treden door Facebook te gaan gebruiken.

3. Welke waarde kun je bieden?

Wat ga je doen op je Facebook pagina? Denk goed na over de inhoud van je Facebook pagina: Wat spreekt je fans het meest aan? Deel je nuttige informatie of kennis? Laat je producten of diensten zien? Stel je vragen om feedback te verzamelen en/of deel je (ook) leuke (achtergrond-) informatie over de organisatie? Onthoudt dat Facebook geen online product folder is, maar verwacht interactie; fans stellen vragen en willen een antwoord!

Welke (toegevoegde) waarde ga je aan je fans bieden? Waarom moeten mensen fan worden van jouw bedrijf, organisatie of merk? Wat maakt jullie zo bijzonder dat mensen op de like knop willen drukken?

4. Kijk om je heen voor inspiratie

Vaak ben je niet de eerste of de enige in jouw branche die Facebook gaat gebruiken. Kijk daarom ook naar wat je collega’s in de branche doen. Hebben zij een Facebook pagina? Zijn ze actief en hoe? Wie zijn hun fans? Kijk ook naar Facebook pagina’s van bedrijven of personen die je persoonlijk inspireren; de kans is groot dat hun Facebook pagina ook inspirerend is!

Wil je verder met vervolgstappen? In het ‘Focus op Facebook‘ whitepaper vind je een aantal tips voor een succesvolle Facebook strategie plus enkele Nederlandse succes cases, die je wellicht op weg kunnen helpen.